Tovatej

    Hej, till hösten så ska med stor sannolikhet jag och min kille flytta till Örebro för att jag ska börja plugga på högskola. Han vill bli snickare (träarbetare), dessvärre finns inte den utbildningen i Örebro. Han skulle vilja börja läsa på distans nu innan vi flyttar, då han jobbar heltid. Men våran hemkommun erbjuder endast utbildningen på plats, vilket inte fungerar. Han får inte heller läsa utbildningen på distans någon annanstans för vår kommun. Får de neka honom? Det är väldigt svårt att se vart träarbetare finns i närheten av Örebro, vet du/ni vart det går att söka? Kan han söka träarbetare på distans till hösten redan nu i en kommun fast vi är bosatt i en annan? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Snickare/Träarbetare är ett praktiskt yrke och därför har jag väldigt svårt att tro att man skulle kunna läsa hela utbildningen på distans. Den teoretiska delen kanske man kan läsa på distans, men den praktiska måste läras ut på plats: på en skola eller på en arbetsplats.
     Relevanta utbildningar för vuxna finns i första hand inom komvux men kan finnas även inom yrkeshögskola. Även Arbetsförmedlingen kan köpa utbildning för en person som är arbetssökande och är inskriven på AF. Och även arbetsgivare kan köpa utbildningar till sina anställda, därför är en av möjligheterna: att försöka få jobb på ett företag som senare vill satsa på en anställd och köpa utbildning till Snickare/Träarbetare för honom.
    Yrkeshögskola
    Yrkeshögskoleutbildningar på distans brukar ha några obligatoriska träffar varje termin. Kika gärna på följande yrkeshögskoleutbildningar som ges på distans:
    utbildning/stiftelsen-hantverk-utbildning/hantverkslarling-distans
    utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/smaskalig-virkesforadling-distans

     En möjlig väg in i yrket Snickare/Träarbetare kan också gå via en anställning som lärling och sedan kan man läsa in den teoretiska kompetensen genom distansstudier via Byggnadsindustrins Yrkesnämnd.
    Du får gärna ställa din fråga även till Hermods, till Bergstrands utbildningar, till Trä- och möbelföretagen, till Byggföretagen och till BUC.

    Inom gymnasiet (ungdomsgymnasiet) ges den utbildning du ställer frågan om på BA/husbyggnad och den ges endast på plats (i bunden form), alltså inte på distans. Jag tvivlar, som sagt, starkt att det skulle vara möjligt gå hela den utbildningen på distans, över huvudet taget.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,

    fick nu svar från Träcentrum i Nässjö eller Eksjö. De känner inte till att det skulle finnas någon hemsida som visar alla komvux-utbildningar inom trä-/snickeri. De själva, alltså Träcentrum i Nässjö (eller Eksjö), har två Yrkesvux utbildningar:

    Industriellt Husbyggande   (med start v.35 2023)  Öppen ansökan till start

    Trä, möbel och inredning   (med start januari 2024)  ansökningstid kommer i nov-dec.

    Träcentrum har inga distansutbildningar ännu, men tittar på möjligheten framöver.
    Du hittar kontaktuppgifter på eksjo.se/kontakta-oss