Leonar_1
    Hej jag undrade om jag går på introduktion program in år och är en 04 som fyller 19 år på oktober kan jag söka på ett gymnasiet program nästa år eller inte? för att jag har gjort mitt gymnasiet utbildning utomlands och taggit studenten i år i somalia, och inan det har har jag bara tills årskurs 8 har i Sverige.Och om jag kan inte söka ett nationellt program skulle det va bättre att gå på en folkhögskola eller komvux för att jag skulle vilja studera vidare och va en tandläkare eller apotekare vilken skulle va bättre?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du är född 2004, då fyller du 20 år under kalenderåret 2024 och från 1 juli 2024 "tillhör" du komvux och inte gymnasiet längre. Om du inte börjar på gymnasiet under läsåret 2023-24, då kan du inte börja på gymnasiet senare för du blir då "för gammal".
    Vad gäller läsa på komvux eller på en folkhögskola så kan man börja läsa på en folkhögskola när man fyller 18 år, så du kanske kan börja på en folkhögskola tidigare än hösten 2024, t.ex till våren 2024 (om du söker till vårterminen).
    Du skriver om att du har gymnasial utbildning från ett annat land. Du kanske endast behöver komplettera med svenska språket i så fall. Har du sänt din utländska utbildning (betygen) till bedömning till UHR? Om inte, göra det snarast - se information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning
    Du får också gärna läsa om olika skolformer t.ex Folkhögskola och Komvux, se framtid.se/studier/folkhögskola och Framtid.se/studier/komvux
    Gör besök på några folkhögskolor - kanske i första hand de som ligger närmast till där du bor.

    Studie- och yrkesvägledare