Stolsben

    Jag studerar just nu ett kandidatprogram på Stockholms universitet. När jag sökte utbildning förra året hade jag två utbildningar på min ansökningslista och rankade denna jag går på nu över den andra. Efter att antagningsbeskeden hade kommit in hade jag dock kommit till insikten att jag hellre skulle velat ha gått den andra utbildningen. Jag gjorde vad jag kunde, rangordnade om och fick en reservplats. Dock kom jag inte in som reserv och har nu gått snart två terminer av ett annat program. Jag känner fortfarande att jag inte är rätt ute och har sökt den andra utbildningen igen. Men hur går det egentligen till när man byter universitet? Behöver jag kontakta något av universiteten inför det eventuella bytet? Kommer det faktum att jag redan studerar ett kandidatprogram vid ett universitet påverka mina chanser att bli antagen till den nya utbildningen? Kommer det faktum att jag redan sökt till samma program en gång, hamnat på deras reservlista och inte kommit in påverka mina chanser att bli antagen? Jag har CSN (ej lån, endast studiemedel) men har endast ansökt för de två terminerna - så det lär väl inte bli några problem med det? Jag undrar mest hur själva processen går till när man byter program.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att byta program eller universitet mitt i en pågående utbildning kan vara möjligt men det är inget som på förhand kan garanteras.

    Först och främst bör du kontakta de utbildningsansvariga på den institutionen där utbildningen, dit du vill byta, ges och fråga om de har någon ledig plats. De kan ge dig vägledning om vilka steg du behöver ta för att kunna "hoppa in i utbildningen" och vilka dokument du i så fall behöver lämna in.

    Om du har, med godkända resultat, genomfört kurser som du vill ska erkännas som en del av det nya programmet kommer du behöva ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. På universitets hemsida brukar man kunna hitta information om hur man ansöker om Tillgodoräknande av tidigare utbildning; i annat fall fråga studievägledare på institutionen där utbildningen ges.
    Om du redan har fått ett positivt beslut om studiemedel från CSN för dina nuvarande studier är det viktigt att kontakta CSN för att informera om att du bytt utbildning.

    Det faktum att du tidigare har sökt det nya programmet och hamnat på deras reservlista bör inte påverka din ansökan. Om du inte kom in på programmet tidigare kan du fortfarande ansöka igen. Ditt nuvarande universitet bör inte ha något emot att du överväger att byta program, men det kan vara klokt att informera dem om ditt beslut så att de kan stödja dig under processen.

    Sammanfattningsvis är det viktigt att vara noggrann med att följa instruktionerna från det nya universitetet och att hålla kommunikationskanalerna öppna med både det nya och det nuvarande universitetet samt med CSN för att säkerställa en smidig övergång.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Stolsben :

      Tack så mycket för svaret!

      Jag har ju sökt den utbildningen inför hösten så jag kommer inte "hoppa in" mitt i en termin om man säger så. Dessutom är den utbildning jag går nu inom liknande område men den nya utbildningen är mer nischad så jag tror ej det är relevant för mig att kika på det där med tillgodoräknade studier. Dessutom kommer nog inte mitt CSN påverkas eftersom att de två terminer som jag tog ut är dem som tar slut nu i vår.

      Återigen, tack för hjälpen och hoppas att du får en fortsatt fin dag!

    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!