Mikael
    Hej, alla ni därute som har gjort högskoleprovet!
    Hör av Er och berätta hur det kändes, och vad ni tycker? Har ni synpunker och förslag, funderingar och tips?
    Dela gärna med er!
    • : Har gjort provet 2 gånger tidigare, och den här gången kändes det ändå ganska bra :) ! Det är ju 5 provpass, varav 1 utprövningspass, och jag hoppades verkligen på att det första provpasset skulle räknas bort, vilket det också blev enligt provledarna :) ! Jättetråkigt dock att facit inte kommer ut senare samma dag efter provet, som det brukade vara. Nu ska man tydligen vänta tills onsdag. Stod ju på linjalen att det skulle vara så, men provledarna sa att det skulle vara igår. Aja :). Tipset är att gå igenom första mattekursen i gymnasiet. Jag har ju nyss börjat med 1c, och mycket av det vi lärt oss hittills har faktiskt hjälpt. Nians matte hjälper också lite grann :). Sedan är det bra att ha en vana att läsa mycket nyheter, både på svenska och helst också engelska. Eftersom de texter som finns på högskoleprovet är av "formellt språk" är det viktigt att ha en vana att läsa sådana texter också :) . Mellan provpassen på rasterna är det smart att äta något, och jag har hört att det kan vara smart att inte prata om provet det första man gör. Själv så tror jag inte att jag kommer känna "stress" om jag skulle diskutera frågorna, men tror det finns folk som känner "press" om det kanske visar sig att de "möjligtvis" svarat fel. MVH,
    • Anna : Tack så mycket Brendan för din kommentar och för att du delar med dig av dina erfarenheter! Uppskattas mycket!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Jag vill påpeka att det är inte endast i fall man vill söka en högskoleutbildning som man kan göra högskoleprovet. Man kanske bara vill testa hur "allmänt duktig" man är! och så ser det bra ut på ens CV om man kan uppge att man har högt resultat på högskoleprovet.

    Man kan också genom att göra högskoleprovet inse att högskolestudier kanske blir för svårt, och väljer att satsa på en annan utbildning eller vill söka jobb utan någon eftergymnasial utbildning.

    Det finns faktiskt ganska många jobb man kan få utan någon som helst eftergymnasial utbildning. Här tänker man i första hand på yrken som Undersköterska, Kock eller Bussförare, men det finns faktiskt många andra jobb, där man inte behöver någon form av yrkesutbildning, som man få direkt efter gymnasiet (och i vissa faII även om man t o m helt - eller delvis - saknar gymnasial utbildning). Se exempel på vilka yrken som inte nödvändigtvis kräver en yrkesutbildning eller en eftergymnasial utbildning - Här>>>>>

    Sammanfattning:
    alla behöver inte läsa på högskola, och det är OK att anmäla sig till högskoleprovet även om man kanske inte vill söka en högskoleutbildning.

    Vänigen

    Peter SYV