Ebbahlstrom

    Hej! Jag läste Franska 3,4 och 5 på gymnasiet, men är inte nöjd med betyget. Då jag bott i Frankrike i flera år och är flytande i språket nu tänker jag mig att det skulle vara smart att göra en prövning i ämnet. Detta för att öka mina möjligheter att komma in på ett specifikt program på universitet. Vet ni någon skola i Stockholm där man kan göra en prövning i Franska 4,5 och 6? Allt gott, Ebba

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i.
    Många (väldigt många) vill göra prövningar och det är lärarbrist och resursbrist, därför räcker inte prövningstiderna till... Svårt att hitta var man kan boka sig på en prövning. Du får söka i hela Sverige men tänk på att du ska behöva åka till prövningsställe minst 2 ggr för varje prövning (för den skriftliga delen och sedan för den muntliga).
    Vi på FRåGA SYV kan tyvärr inte hjälpa till att leta var man kan anmäla sig till en prövning. Även om jag nu skulle lägga mycket tid på att hitta var just nu går att boka sig på en prövning, så måste man boka och betala (500 kr) snabbt "som ögat" för att en minut senare kan den tiden bli uppbokat av ngn annan och då är den tiden "borta"... så, det är väldigt mycket av en "färsk vara": ser man var man kan boka sig på en prövning, bör man vara snabb. Som sagt, väldigt många vill göra prövningar och prövningstillfällen är få.

    Studie- och yrkesvägledare