Anna

    Jag har för avsikt att söka till sjuksköterskeprogrammet, men inser att jag ligger långt ifrån den meritpoäng som krävs - Vad har jag för möjligheter? Jag är 48 år och har jobbat i många år inom besöksnäringen, väljer att skola om mig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    mitt råd är att du bokar tid med SYV på komvux, tar med dig dina betyg från gymnasiet och andra betyg som du fick efter det att du gick ut grundskolan så får ni tillsammans titta på dem och första och viktigaste fråga är: Är du idag behörig, alltså behöver du komplettera för behörighet eller inte? Och nästa fråga blir i så fall om du kan höja ditt meritvärde och i så fall hur?
    ***
    I normala fall skulle jag rekommendera högskoleprovet. Nu är det covid-19, tyvärr, så är fortfarande oklart när man ska kunna skriva HP. :(
    Jag vill också tipsa om utbildningar inom yrkeshögskola: www.yhguiden.se - yh tar in på sammantagen bedömning, där arbetslivserfarenhet, motivation och andra meriter (förutom "rena betyg") spelar stor roll.