Mohammed

    Hej, jag läser just nu mitt andra år på El och energi programmet. Är inte riktigt nöjd och vill läsa till svetsare istället men vill läsa klart min el och energi utbildning först. Hur gör jag för att bara byta branch sådär? behöver jag tänka på något speciellt. Är det komvux som kommer gälla och kommer jag ha samma behörighet som de andra svetsarna eller hur blir det? vad är smartast att göra?

    • Anna :

      Kort svar: går inte ge garanti på att som elektriker få bli svetsare. Säkraste vägen är att söka om till år1 på gymnasiet, till IN, inriktning Svetsteknik. Om du fyller 20 år nästa år och inte i år, då är du ännu inte för gammal för att kunna söka till år1 på gymnasiet (via gymnasieantagningen och då konkurrerar du med dina grundskolebetyg). Men jag har skrivit ett längre svar, se nedan, med olika förslag - bl.a att försöka gå via Komvux och via yrkeshögskola (när du är klar med gymnasiet). Försök i så fall läsa kursen Svets-grund, 100 poäng, som valbar kurs (t.ex inom Individuellt val under årskurs 3).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammed!
    Ett förslag är att du efter gymnasiet söker till en yrkeshögskoleutbildning som heter Certifierad svetsare med kvalificerad kompetens, se presentationen av den utbildningen: på www.yhguiden.se Den utbildningen pågår på heltid under 2 terminer. Behörighet som uppges att den yrkeshögskoleutbildning kräver är: Grundläggande behörighet för yrkeshögskola + särskild behörighet: Godkänt betyg i kursen Svets grund (SAASVT0) eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
    I programplanen för IN ser du att kursen Svets grund, 100 poäng, ingår som inriktningskurs i inriktning Svetsteknik på Industritekniska programmet och med det är obligatorisk för eleverna på den inriktningen på IN, så om det på din gymnasieskola finns den utbildningen, då går den kursen varje år på din skola. Den kanske du i så fall kan läsa som valbar kurs inom individuellt val eller som en U-kurs, utökad, utanför ditt program?
    Grundläggande behörighet för yrkeshögskola får du om du tar examensbevis från gymnasiet, från valfritt nationellt program.
    ***
     Inom yrkeshögskola finns även fler svetsutbildningar, t.ex
    yrkeshogskola/internationell-svetsspecialist-lernia-trollhattan
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/internationell-svetsspecialist "Problemet" kan vara att arbetslivserfarenhet av att ha jobbat som svetsare (i så långt som t.ex 3 år) kan dock krävas för att anses som behörig sökande.
    Som tur är, kan yrkeshögskola ändå ta in, även om man är obehörig. Men det går inte att veta på förhand om det blir så eller inte.
    Sök alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av! Viss chans att komma in finns, även om man är obehörig. Bättre är givetvis att försöka bli behörig.
    ***
    En väg via Komvux - det är i komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till. Du kan tyvärr inte läsa på komvux och på gymnasiet samtidigt, du måste först bli klar med gymnasiet. Sedan, är det inte säkert att svetskurser ges på komvux i din kommun och även om de ges, är det inte säkert att just du blir antagen.
    Från 1 juli 2021 gäller det att "de med Stört behov" kommer prioriteras av komvux (mot som det var tidigare "kort utbildning ger företräde"). Hur bedömning ska göras vem som har "störs behov" kan vi på fRåga syv i nuläge inte svara på. :(

    Info om yrket Svetsare - se Framtid.se/yrke/svetsare