Zofia
    Min pojkvän gick grundskola med nästan endast F som betyg.
    Han vill nu ha en gymnasial utbildning.
    Hur gör man för att söka till en gymnasieskola själv utan grundskolans hjälp?
    Kan han söka en gymnasieskola utan betyg? Hur går man tillväga? Vem ska man kontakta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Zofia!
    Bra att din pojkvän vill studera.

    Från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år, tillhör man Komvux. Man kan träffa Studievägledare på Komvux långt innan dess för att göra Studieplanering och sedan göra ansökan t.ex. under april till en utbildning som startar i början av augusti (det är självaste utbildningen som inte får starta innan 1 juli). Man söker till Komvux i den kommunen där man är folkbokförd. På Komvux finns det kurser på grundskolenivå och på gymnasienivå. I fall det är oklart på vilken nivå personens kunskaper är, kan man göra kunskapstest.

    Om han är yngre, men har fått Examensbevis eller Slutbetyg från gymnasiet, tillhör man också Komvux. Men om din pojkvän inte har studerat på gymnasiet, har han givetvis inte något dokument från gymnasiet. Då är det enbart hans ålder som avgör om han bör söka till Komvux eller till Gymnasiet.

    Om man inte vill ha hjälp av en SYV på någon skola, vänder man sig till Antagningskansliet direkt. För att hitta rätt antagningskansli, måste man veta var personen är folkbokförd. Gå in på http://antagningskanslier.se och välj rätt län/kommun och du får fram kontaktuppgifterna till rätt Antagningskansli.

    I fall han är under 18 år gammal, har han rätt (i fall han inte uppnådde behörighet till gymnasiet) att gå om åk9 i grundskolan.

    Du ser att det finns flera olika möjligheter och för att ge bra svar på din fråga, saknas det uppgifter: personens ålder t.ex. - som är mycket viktigt att känna till.
    Om du uppger ålder (kalenderår då personen fyller 20 år räcker, det behöver inte vara det exakta datumet) samt i vilken kommun personen är folkbokförd - kan jag skicka direkta länkar till dig och ge mycket mer info och hjälp.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Trevlig sommar
    ANNA