Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!
    "reell kompetens" vid ansökan till universitet handlar om att påvisa att man har grundläggande behörighet även om man inte har fullständiga gymnasiala betyg. Läs gärna information på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg
    Att man har examen från yrkeshögskola tas inte hänsyn till (med ett undantag: om lärosätet har beslutat om AU  och du gör den speciella ansökan i AU, då kan hänsyn tas till alla meriter, både diverse tidigare studier, arbetslivserfarenhet, språkkunskaper, motivation mm).
    Vad gäller Särskild behörighet då måste sökande ha de betygen som krävs, oavsett på vilket sätt hen påvisar sin grundläggande behörighet: genom reell kompetens eller genom fullständiga gymnasiala betyg. Om universitetsutbildning kräver matte 2 då måste sökande ha godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c eller i en äldre motsvarande mattekurs, t.ex Matematik B.