Lin Alnajm

    Hej! Nu går jag i årskur 1 på IB-programmet. Sen vill jag gå läkarprogrammet efter gymnasiet, men är jag orolig om slut betyget, eftersom behöver man få 43 - 45 pöang på IB som motsvarar 20,00 p, som krävs för att blir antagna på läkareproggrame. Jag vill veta vilka alternativ eller möjligheter har man att kunna gå på läkareproggrame om man kunde inte nå 43 eller 45 pöang i IB. Kan man till exempel läsa ett ytterligare kurs på komvux för att kunna adda mer pöang och höja merit. Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lin,
    IB-betygen kan tyvärr inte höjas inom andra skolformer.
    Lösningar som jag kan föreslå i det fallet du beskriver i din fråga:
    - Högskoleprovet;
    - söka till en allmän kurs på en folkhögskola, där man, som snabbast, på ett läsår kan få Omdöme om grundläggande behörighet. Med det omdöme söker man i BF-urvalet.
    - söka till AU, alternativt urval, som brukar finas på KI i Stockholm, där man söker på "sammantagen bedömning", inte endast betygen utan även tester-intervjuer. Kan inte garantera att KI fortsätter med PIL, när det blir dags för dig att söka, men kika gärna på info på utbildning.ki.se/alternativt-urval
    Kan hända att även andra lärosäten kommer införa AU i någon form, till läkarprogrammet. Håll "ögonen öppna"! :)

    Liselotte