Sir_Ask_Alot

    Hej. Jag sökte förra året en utbildning där jag var behörig men kom inte in då mitt meritvärde var lågt (14,81 närmare bestämt). Jag sökte inför denna utbildningen en kurs på komvux i samhällskunskap 1a2 på 50 poäng då jag tidigare hade bara 1a1 och båda krävdes för behörighet, (värt att nämna att utbildningen var kandidatprogrammet i datorspelsutveckling på Stockholms universitet). Enligt tidigare statistik så var det ungefär 17,80 i meritvärde som de flesta hade som kom in under tidigare året. Jag finner det väldigt förvirrande med dessa olika värden och poäng. Min fråga är delvis vad skillnaden är på meritpoäng, meritvärde och jämförelsetal (det vissa kallar för snittbetyg)? Den andra delen av frågan är hur jag lättast kan höja mitt meritvärde för att kunna konkurrera lättare och ha en större chans för att komma in på nästa års utbildningar? Är det så att man kan söka kurser på komvux som t.ex. en 100 poängskurs som inte står med i intagningskravet för utbildningen och ändå få det medräknat i sitt meritvärde? Sen undrar jag hur meritpoäng räknas ut, enligt min förståelse vad jag har läst på nätet så räknas meritpoäng bara på Matematikkurser, Moderna språk 3 och 4 samt engelska 7. däremot så räknas inte en högre mattekurs som meritpoäng så länge den kursen i matematik står med som behörighetskrav? Exempel: Data och systemvetenskapligt kandidatprogram har som behörighetskrav, matematik 2a, räknas då inte matematik 2a kursen som 0,5 meritpoäng som antagning.se skriver? Tillbaka till huvudfrågan då, hur höjer jag lättast mitt meritvärde för att ha större chans att få en plats på en utbildning? (Ursäkta om det blev rörigt och tack på förhand).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du ställer flera frågor och jag ska försöka besvara alla dina frågor, efter min bästa förmåga. Jag vill börja svara med att ge dig tips om att läsa information/sammanfattning på gymnasieGuiden.se/merit
    Du undrar vad skillnaden är mellan meritpoäng, meritvärde och jämförelsetal? Följande stämmer: jämförelsetal är exakt samma som snittbetyg. Meritvärde är den siffran med vilken man konkurrerar om plats på svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet + de eventuella meritpoängen (om man har några). Har man inga meritpoäng, så blir Meritvärde = Jämförelsetal, alltså med snittbetyget.
    Det stämmer att man får meritpoäng för "högre" mattekurser och för moderna språk 3,4 och för engelska 7. Med "högre" mattekurser menas de kurserna som är högre än den kursen som krävs för särskild behörighet. Alltså, stämmer det - precis som du själv skriver i din fråga - att i fall matte 2 krävs för särskild behörighet, så ger matte 3 och högre mattekurser, alltså matte 4 och 5 eller matte specialisering meritpoäng (meritpoängen är de Extrapoängen som inte är obligatoriska utan just är "merit", extra Plus i kanten kanske man kan säga...).
    Du frågar också om hur du lättast kan höja ditt meritvärde. Jag vill råda dig börja med att få klarhet i frågan om hur många merit-poäng, alltså Extrapoäng du redan nu har. Godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng; Moderna språk 3 och 4, tillsammans, ger + 1.5 meritpoäng. Totalt är 2,5 meritpoäng max som man kan få. I fall du idag ännu inte har max antal de "extra"poängen, så är det bra att försöka få fler och helst max, alltså 2.5 (de plussas ju på till ditt snittbetyg, så meritvärde blir högre).
    Ett annat sätt som du kan jobba för samtidigt som du försöker få fler meritpoäng är att du försöker höja de betygen du har i ditt examensbevis från gymnasiet - detta för att höja ditt jämförelsetal (SAMMA SOM SNITTBETYG).
    Tyvärr tar inte komvux in på kurser för "omäsning"; i fall man har godkänt betyg och vill få högre betyg, så hänvisas man till prövningar. Svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar och förberedelser inför prövningar gör man på egen hand (ingen undervisning här, alltså, tyvärr). LÄS gärna information om prövningar på fråga-syv-info/prövningar
    Jag vill också påminna om att resultat från högskoleprovet placerar dig i HP-urvalsgruppen där du får en extrachans att komma in på en önskad utbildning på en svensk högskola eller universitet, så gör gärna högskoleprovet.
    Och jag vill också påminna om att utbildningar på eftergymnasial nivå finns även i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola - kika gärna på utbud av utbildningar på www.yhguiden.se
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/the-game-assembly/leveldesigner
    utbildning/nackademin/teknisk-3d-artist-inom-spel
    utbildning/the-game-assembly/spelgrafiker
    utbildning/cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare
    utbildning/cm-education-ab/speldesign-futuregames

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sir_Ask_Alot : Hej, tack för svaret! Ytterligare en fråga som jag undrar lite över är om man kan lägga till en 100 poängskurs som sedan räknas in i mitt jämförelsetal? Behöver den kursen stå med som antagningskrav i utbildningen för att räknas med i jämförelsetalet?
    • Milla : De "nya gymnasiekurser", oavsett om de är på 100 poäng, på 50 poäng eller på 150poäng, räknas in i jämförelsetalet i två fall: om kursen krävs för särskild behörighet till just den utbildningen som du söker just då eller om kursen ger meritpoäng.
    • Sir_Ask_Alot : Okej, så om jag förstår rätt så räknas bara betyg och kurser in i jämförelsetalet om de ingår i den grundläggande behörigheten samt eventuella extra kurser som behövdes för att komma in på utbildningen? Jag försökte räkna ut mitt meritvärde på Antagning.se och fick samma som jag hade när jag sökte min utbildning på Stockholms universitet. Jag har gått Bygg och anläggning med inriktning måleri och skrev då in alla poäng samt betyg i både Bygg och anläggning 1 och 2 samt måleri 1 till och med fem (plus något som kallades för måleriprocessen) allt i allo räknades ihop till 14,80 meritvärde men det låter konstigt då om mina betyg i måleri och bygg har räknats med i meritvärdet till en IT utbildning där de betygen inte borde betyda något tycker jag? Så länge förstås jag inte har missförstått och att det är de 17 bästa betygen oavsett som räknas in i meritvärdet. Om jag har missförstått, vilka är dessa "nya gymnasiekurser" som kan räknas in i jämförelsetalet? Ursäkta om jag gör det krångligt nu nu men det känns viktigt för mig att veta om man måste ta kurser som ingår i utbildningens krav eller om man kan ta kurser på måfå och de inräknade i meritvärdet ändå?
    • Milla : Det du skriver om !7 bästa betyg gäller vid antagning till gymnasiet, så det kan vi helt lägga åt sidan, typ "glömma"... :) Meritvärde vid antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar är summan av snittbetyget + eventuella meritpoäng (Extrapoäng som man kan få för engelska 7, moderna språk 3 och 4 och högre mattekurser). Vilka betyg räknas in i snittbetyget (som också kallas för jämförelsetal)? Jo, om vi bortser från eventuella U-kurser (utökat program) - vi säger att du läst ett vanligt program á 2500poäng; glöm gymnasiearbete (det betyget räknas inte in). Alla de resterande 2400poäng från ditt examensbevis räknas in (helt oavsett vad det är för kurser) och sedan kan även fler betyg också räknas in. Med "de nya kurser" menade jag de som inte ingår i ditt examensbevis, alltså "nya" kurser... Av de Nya kurser räknas in de som krävs för behörighet och de som ger meritpoäng. Alltså 2400poäng från examensbevis från gymnasiet (glöm gymnasiearbete) + av de nya kurser de som krävs för behörighet och de som ger meritpoäng. Om du fick ditt meritvärde från antagning.se så stämmer det, antagning.se räknar rätt (jag har under alla år som jag jobbat som SYV inte varit med att antagning.se skulle göra fel).
    Läs alla kommentarer