Amanda

    Hej, jag har börjat funderar väldigt starkt på att hoppa av universitetet då jag inte kan se mig jobba med något av det vi utbildas till efter examen. Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att hoppa av? Vem skall jag höra av mig till? Måste jag klara första tentan för att sen inte få problem med CSN i framtiden? Spelar det någon stor roll att jag redan anmält mig till tentan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Amanda,
    råder dig prata med studievägledare på ditt program, eller med programrektorn eller med ngn annan utbildningsansvarig.

    Ang. CSN och tenta
    Fråga studievägledare på ditt program om du får några hp, högskolepoäng godkända och registrerade i LADOK om du klarar tentan; i så fall är det fördelaktigt för dig att försöka klara tentan.
    Men om tentan är inte i slutet av en hel kurs och ej ger några godkända högskolepoäng utan att du fortsätter läsa, då får du inga formella fördelar av att klara av tentan.
    Här är det stor skillnad vad gäller CSN. Det är egentligen CSN du bör fråga, men vad jag vet så är det så att du har rätt att behålla studiemedel för de veckorna (hela veckor, fem studiedagar) under vilka du bedrev dina studier, men om du i framtiden ansöken om studiemedel igen då vill CSN se att du fick godkända poäng för de studierna du bedrev under tidigare perioder när du fick studiemedel; du kan alltså få avslag från CSN nästa gång du ansöker och blir då tvungen att först uppvisa godkända poäng (du kan alltså i framtiden bli tvungen att studera utan studiemedel) - och först efter det kommer du ha möjlighet att få studiemedel. I praktiken kan det innebära en termin eller ett läsår utan studiemedel vid framtida studier.

    Undvika detta kan du nog endast om du återbetalar alla de pengar du nu fick från CSN (både lånedel och bidragsdel). Då blir det som om du inte fick studiemedel; det är i alla fall vad jag känner till, men du kan fråga CSN, det är deras ansvarsområde och deras tolkning av reglerna & deras beslut gäller.

    Jo, på tal om tentan
    Även om du inte kanske får några formella fördelar, kan du ändå träna på att skriva tenta på högskolenivå (de är bra erfarenhet inför framtida studier).