Elif Sidar

    Hej, Jag undrar om en läkare student som tog examen (har läst 6 år) utomlands, kan fortsätta sitt yrke här, i Sverige. Blir det så att hen fortsätter AT tjänst i Sverige, efter att han har lärt sig språket? Eller vad bör han göra för att fortsätta här, behöver han bli klar med det (något liknande AT) i hemlandet? Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag rekommenderar att han ansöker om att få Utlåtande från UHR, universitets- och högskolerådet. Att man tagit examen som läkare utomlands är jättebra men innehåll i utbildningen behöver inte stämma helt med den svenska utbildningen: det är möjligt att vissa delar i utbildningar skiljer sig åt och då kan kompletteringar krävas innan man kan uppnå "svensk lärarexamen".
    Du kan annars kontakta studievägledare på läkarprogrammen på de svenska lärosätena. De borde vara mer insatta än en "allmän studievägledare" i just läkarutbildningen och olika vägar till lärarlegitimation.
    Lärarlegitimationen utfärdas av Socialstyrelsen, så du kan kontakta även soc.styrelsen. Du kan också börja med att läsa på soc.styrelsens webbplats men utan att veta exakt vad den utbildning som personen har med sig från utlandet motsvarar i de svenska mått, tror jag inte någon kan säga någonting konkret. Så, min gissning är att man först behöver få utlåtande från UHR.
    En annan väg skulle vara att söka till läkarprogrammet i Sverige (på vanligt sätt) och om man blir antagen, ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning; då får man svar om vilka delar av läkarprogrammet som man kan hoppa över.