Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej och tack för din fråga om yrkesbevis som anläggningsförare.

    Se länk nedan:

    https://www.byggbranschensyrkesnamnd.se/larling/ny-som-larling/hur-nar-jag-mitt-yrkesbevis/

    HUR NÅR JAG MITT YRKESBEVIS

    Blivande bygg- och anläggningsarbetare kan välja tre utbildningsvägar för att erhålla ett yrkesbevis; antingen genom att gå en gymnasieutbildning, genom en vuxenutbildning hos en godkänd utbildningsgivare eller genom att arbeta som företagslärling och samtidigt studera yrkesteori genom en distansutbildning.

    TRE VÄGAR FÖR DIN GRUNDUTBILDNING:

    Gymnasieskolans bygg- & anläggningsprogram (BA)

    Vuxenutbildning hos en av BYN godkänd utbildningsgivare (GUG)

    Företagslärling, dvs ett företag ansvarar för utbildningen och du arbetar hos dem som lärling samtidigt som du studerar BYNs yrkesteori genom en distansutbildning.

    När du har en godkänd grundutbildning oavsett vilken av dessa tre vägar du har gått så är du lärling under kvalificeringstid.

    LÄRLINGEN SAMLAR ARBETSMÅNADER UNDER KVALIFICERINGSTID

    Under kvalificeringstiden har arbetsgivaren ett ansvar för att lärlingen får en mångsidig träning i sitt blivande yrke. Lärlingen ska få möjligheter att pröva på och fördjupa sig i de arbetsmoment som branschen har fastställt. Läs mer på Yrkeskvalifikationer. Antalet månader varierar beroende på yrke.
    Så, om personen inte kan läsa på gymnasiet, då återstår de 2 andra vägar - via yrkesutbildning på komvux eller via företagsförlagd utbildning. Även AF, arbetsförmedlingen, kan i vissa fall hjälpa till - så kontakta gärna även AF.

    Med vänlig hälsning
    Peter SYV