Hannes1

    Hej, jag funderar på att bli lärare och har sedan tidigare en filosofiekandidat med 90hp företagsekonomi. Som lärare skulle jag sedan också vilja ha samhällskunskap som andra ämne. Är det möjligt att studera kpu, få lärarexamen med behörighet i företagsekonomi och sedan plugga till samhällskunskap och sedan addera det? Vart skulle detta vara möjligt? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;

    enligt de svar vi tidigare fått från ansvariga för KPU så prioriterar de sökande som ska bli lärare i flera ämnen. Du kan givetvis söka och se om du kommer in. Om du inte kommer in läs i så fall 120 hp samhällskunskap eller 90 hp samhällskunskap och ännu 30 hp företagsekonomi, kanske? Samråd med studievägledare på lärarprogrammet. Saken är den att lärarbehörigheterna är krångliga... Om man vill utbilda sig på annat sätt än via Ämneslärarprogrammet, blir det genast mycket krångligt. För det första, så vet man på förhand inte var KPU kommer att erbjudas och i vilka ämnen. För det andra, så är ju företagsekonomi ett väldigt "litet ämne" och ej undervisas i på grundskolan i Sverige, så det är i så fall gymnasielärare du vill bli (om du vill undervisa i företagsekonomi) och gymnasielärare brukar i sitt första ämne ha 120 hp och i sitt andra ämne 90 hp.
    Du har säkert läst någonstans att det räcker med 90 hp företagsekonomi om man vill utöka sin lärarlegitimation med ännu ett undervisningsämne och det stämmer (tror jag i alla fall). Men då är det så att man sedan innan har lärarlegitimation som gymnasielärare och då har man minst 120 hp i sitt första (eller enda) undervisningsämne - det är i alla fall min uppfattning att det funkar så.
    Det är skolverkets avdelning för förskollärar- och lärarlegitimationer som utfärdar legitimationerna men när man frågar där brukar man få svar: Kontakta studievägledare på lärarhögskolorna. Dock vet jag att det finns några (kanske få) exempel när skolverket utfärdade legitimation för personer utan lärarexamen (på undantag) - men då har en sådan person undervisat i ganska lång tid (som obehörig lärare), t.ex i 10 år. Så, det är (eller kanske kan vara) en väg in till lärarbehörighet: att söka jobb som obehörig lärare, jobbar i några år och sedan testa ansöka om lärarlegitimationen och se vad som händer...
    Anmälningsperioden till HT24 öppnar mitt på dagen den 15 mars 2024 och det är först då som man ser var olika utbildningar kommer att erbjudas (som kommer att starta på lärosätena Ht24). Givetvis kan du redan innan försöka få svar från studievägledare på lärarhögskolorna - kontakta de lärarhögskolor som du helst vill läsa på och fråga om de kommer ha KPU och i så fall i vilka ämnen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hannes1 : Tack för ett mycket bra svar!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!