majsan321
    Hej! Jag pluggar nu på college i USA och min major är psychology. Jag har förstått att efter fyra år får jag en undergraduate degree i psychology, vilket översätts till en kandidatexamen i psykologi i Sverige. Om jag vill bli psykolog efter mina fyra år här, hur kan jag plugga då i Sverige? Måste jag börja om helt och börja på programmet Psykolog, eller kan jag tillgodoräkna min kandidatexamen i psykologi på något sätt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du vill bli en Psykolog i Sverige, så behöver du ansöka om legitimation hos socialstyrelsen; som regel kräver socialstyrelsen examen från psykologprogrammet men det har också hänt att socialstyrelsen beviljat legitimation till psykologer med utbildning från utlandet; med utbildning från utlandet behöver man ofta göra kompletteringar, exakt vilka får man ta och forska i... Du kan t.ex skicka din utländska utbildning till bedömning av UHR, universitets- och högskolerådet och få sedan svar om hur jämförelsen "står sig" (mot den utbildning som i Sverige ges på psykologprogrammet). Sök information om det på uhr.se/bedomning-av-utländsk-utbildning
    Ett annat sätt skulle vara att du söker till psykologprogrammet och om du kommer in ansök sedan om Tillgodoräknande av tidigare utbildning; du får då svar om vilka kurser eller terminer som du skulle kunna "hoppa över" och uppnå psykologexamen på kortare tid än fem läsår.
    Se också avsnitt "För psykologer utbildade i utlandet" i presentationen på framtid.se/yrke/utländsk-akademiker
    Du får också gärna kontakta socialstyrelsen och studievägledare på de institutioner där psykologprogrammet i Sverige ges och se vilka svar de kan komma med.
    Det kan också "uppstå" olika projekt (både lokala och nationella) som hjälper akademiker med utbildning från utanför Sverige att snabbare och smidigare få "svensk behörighet" i sitt yrke (det sker ofta i fall det aktuella yrket är bristyrke, alltså fler utbildade behövs och speciellt om behovet är akut).

    Studie- och yrkesvägledare