Thi Anh

    Hej, jag är elev andra år gymnasiet. Jag valde estetiska programmet (desgner) men nu tänka jag inte följa den här linjen. Så jag vill fråga om jag vill bli läkare ska jag byta gymnasiet eller fortsätta den som jag valde nu. Om jag fortsätta, hur ska jag göra att kan gå in i naturvetenskap i någon högskolan/universitet? Tack så mycket

    • Anna : Om det finns plats på naturvetenskapsprogrammet - är det en bra idé att börja år ett på NA.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej;
    för behörighet till läkarprogrammen på de svenska lärosätena behöver du godkända betyg i bl.a fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. På estetiska programmet läser man inte fysik, kemi eller biologi och inom matte läser man endast en kurs - matematik 1b. Du kan kanske läsa som valbara kurser matematik 2b och kanske till och med 3b och jag rekommenderar att du gör det, om det är möjligt på din skola (om du stannar på estetiska programmet och inte byter till naturvetenskapsprogrammet).
    Med examen från estetiska programmet och godkänt betyg i matematik 3 - blir du behörig till basår på högskolenivå (du kan alltså efter gymnasiet söka till naturvetenskapliga basår).
    Komplettera efter gymnasiet kan man på basår på högskolenivå, på komvux och på folkhögskolorna; man kan också skaffa sig kunskaper genom självstuier och göra prövningar.
    ****
    Det är säkrare att försöka komma in på gymnasiets naturvet.programmet, inr.naturvetenskap, än att försöka komplettera efter gymnasiet. Det kan inte garanteras att du kommer in på de kompletterande kurser efter gymnasiet.