Jessica

    Hej! Jag behöver en gymnasieexamen eftersom jag vill läsa till sjuksköterska. Jag tog studenten 2008 med samlat betygsdokument. Jag har läst vård och omsorg på komvux blev nyligen klar kurspaketet låg på 1500 poäng tror jag. De kurser jag läste på gymnasiet och fick mer än godkänt i gäller de fortfarande? Kan jag ha de med i en gymnasieexamen ? Tänker tex på Svenska A+B, Engelska A , Matte A , Religion A, och Samhällskunskap A ? Har även läst Naturkunskap 1a1 på komvux med bra betyg. Jag menar räcker det om jag läser Historia 1a1 och gör Komvuxarbetet för att få en gymnasieexamen? Måste jag göra nån typ av prövning för de gamla kurserna? Undrar också om komvuxarbetet/gymnasiearbetet är likvärdigt med projektarbetet som man hade på gymnasiet när jag gick? Den är jag också godkänd i. Kan jag "slå ihop" de med min vård och omsorg utbildning? För mitt samlade betygsdokument är försent för att få till en gymnasieexamen av eller hur? Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!
    Jag råder dig boka tid med SYV på komvux i din kommun och utreda följande:
    - om du kan satsa på att försöka få ett Slutbetyg
    eller
    - om du måste läsa mot Examensbevis?
    Möjlighet att få ut ett Slutbetyg är förlängd och 8-års-regeln är borta, vilket är mycket fördelaktigt för dig, därför jag har en förhoppning om att du kan få ut ett Slutbetyg från komvux.
    Skulle det vara så att du av ngn anledning inte kan få ut slutbetyget, måste du i så fall läsa mot examensbevis. Det är 2 olika uppsättningar av regler vad gäller de 2 olika dokument - slutbetyg respektive examensbevis.
    Det är fördelaktigare för dig att satsa på slutbetyget (om SYV på komvux anser att den möjligheten finns). Det är färre poäng som krävs för slutbetyget och det finns också andra fördelar.
    Komvuxarbete behöver du göra endast om du ska läsa mot examensbevis.