Hanna
    Hej,

    Jag ska börja Samhällsvetenskaprogrammet med inriktning Samhällskunskap på engelska.

    Jag undrar över vilket språk jag ska välja. Tyska har jag läst sen i sexan och vill gärna fortsätta att lära mig det.

    Engelska 7 ingår i mitt program, som vad jag har förstått kommer ge mig 1 meritpoäng. Jag vill sedan välja en utökad mattekurs till Matematik 3, som ger mig 0.5 meritpoäng.

    Jag ska läsa 200 p Moderna Språk. Första året kommer jag att läsa Tyska 3 och Tyska 4. Får jag 1 meritpoäng för Tyska 4, eller kan jag bara få meritpoäng om jag väljer till Tyska 5, och då bara få 0.5 poäng?

    Jag vill ha maximalt meritpoäng. Fungerar det då att läsa tyska?

    Vänliga hälsningar,

    Hanna

    1 Svar

    Hej Hanna,

    Du har redan väldigt bra koll på det här med meritpoäng!
    Du kan max få 2,5 i meritpoäng och du ökar dina chanser för mer meritpoäng om du fortsätter med tyskan, det beror på:

    Meritpoäng för moderna språk (tyska)

    Moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng.
    Moderna språk 4 ger 1 meritpoäng.
    Moderna språk 5 ger 0,5 meritpoäng.
    Du kan maximalt få 1,5 meritpoäng i moderna språk.
    Antingen genom att ha godkänt betyg i moderna språk 3 och 4 eller genom moderna språk 4 och 5, om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet.

    Om du får betyg i tyska steg 4 men saknar betyg i tyska steg 5 kan du få 0,5 meritpoäng för ett annat modernt språk (lägst nivå 2). Det är alltså ett annat sätt att få 1,5 meritpoäng utan att läsa moderna språk 5.

    Eftersom att engelska 7 ingår i ditt program så får du 1,0 meritpoäng.

    Du kan även få meritpoäng för matematik - max 1,5 meritpoäng.
    Där beror det en del på vilken utbildning som du väljer att söka till efter gymnasiet.
    Om behörighetskravet är grundläggande behörighet så ger matematik 2, 3 och 4 vardera en halv meritpoäng.
    Om behörighetskravet är matematik 2 så ger matematik 3, 4 och 5 vardera en halv meritpoäng. Kurser i Matematik specialisering ger 0,5 meritpoäng.
    Om behörighetskravet är matematik 3 så ger matematik 4 en halv meritpoäng och matematik 5 en meritpoäng (totalt 1,5 meritpoäng). Kurser i Matematik specialisering ger 0,5 meritpoäng.
    Om behörighetskravet är matematik 4 så ger matematik 5 en meritpoäng och matematik specialisering en halv meritpoäng (totalt 1,5 meritpoäng). Kurser i Matematik specialisering ger 0,5 meritpoäng.

    Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar :-)
    Lycka till
    Hälsningar
    Melina SYV
    • : Hej,
    • : Tack så jättemycket! Nu vet jag vad jag ska välja :) Mvh, Hanna
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! :) Lycka till!