Kirsten
    Hej! Jag har 2 döttrar som nyligen har gjort:
    ABRSM Level 4 Diploma in Music Performance (ARSM)
    Qualification Number: 603/0677/4
    Level: Level 4
    Sector Subject Area: Performing arts
    Total Credits: 90
    Guided Learning Hours: 54
    Total Qualification Time: 900

    Hur kan dom använda den examen för merit i ansökan till högskola i Sverige?
    Mer information om examen finns på:
    https://us.abrsm.org/en/our-exams/information-and-regulations/exam-regulation-and-ucas-points/

    Hoppas ni kan hjälpa!
    mvh
    Kirsten
    • : p.s. Jag skulle ha lagt till att dom har svensk grundskola och är i andra året på svenskt gymnasium.
    • Anna : Om de är "i andra året i svenskt gymnasium" så får vi hoppas de får Examensbevis.
    • Ludmila :

      Sökande som har Examensbevis (och de gymnasieelever som idag läser på gymnasiet i Sverige, läser mot Examensbevis) - får meritpoäng endast för godkända betyg i Engelska 7, Moderna språk 3och 4 och för "högre kurser" i matematik. Info om det finns bl.a på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • Mikael : jag antar det bästa är att vända sig direkt till den högskola de tänker söka. Då får de nog det bästa svaret. Lycka till!
    • SYV-besökare : För lite information i frågan för att kunna svara. Har de svensk gymnasieexamen? Om inte så gäller samma regler som för andra utlandsstuderande, dvs att de måste vara behöriga för att söka till högskola. Jag tycker de ska kontakta uhr/antagningen för att se vad deras utbildning motsvarar och vad de behöver göra för att bli behöriga med det som de har med sig sedan tidigare. Den utbildningen de har gått ger ingen ”merit” till högskola.
    • SYV-besökare :

      Universitets- och Högskolerådets Bedömningstjänst >> Få svar på vad en utländsk utbildning motsvarar i Sverige.

    • : Vill tipsa om Validering. Och vänd er gärna till MYH; Myndighet för Yrkeshögskola med den frågan.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kirsten!

    ansökningar till högskole- och universitetsutbildningar i Sverige administreras av www.antagning.se

    Du kan kontakta Antagning.se t.ex genom att ringa dem - 0771-550720 (tel.tid kl.9-16).

    Allmänt gäller
    till högskoleutbildningar i Sverige måste man alltid ha Grundläggande behörighet. Och till många utbildningar krävs det även att man har Särskild behörighet. Till konstnärliga utbildningar gör man ofta arbetsprovet/uppvisningar/auditions. Det kan ibland också finnas AU-alternativt urval (det bestämmer varje lärosäte självt om de ska öppna för AU eller inte).

    Om dina döttrar läser på gymnasiet i Sverige idag - kan de boka tid med SYV på sin egen skola; du kan också återkomma och berätta vilken utbildning de läser och på vilken skola; och vilka utbildningar på högskolenivå de vill söka - efter gymnasiet; då blir det lättare att svara på din fråga.

    Vänligen
    ANNA

    • SYV-besökare : Eleven behöver skicka in sina utländska betyg till UHR för att få dem bedömda. Det är först efter hen har gjort det som man kan se vad det motsvarar i Svenska skolsystemet och vad man kan använda den till.
    SYV-besökare SYV

    Hej,

    i fall man vill använda sig av en utländsk examen i sin ansökan till högskolan, är det bäst att vända sig till UHR som jobbar med bedömning av utländska utbildningar. https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/

    Sen om man vill ta reda på om en examen kan användas som merit till en specifik utbildning, är det bäst att vända sig till skolan man söker till.

    Med vänlig hälsning

    SYV