Elin
    Hej! Som det ser ut just nu läser jag på gymnasiet, men på grund av medicinska skäl kan jag inte genomföra mina programgemensamma ämnen och därmed får jag ingen gymnsasieexamen. Jag hade gärna velat läsa vidare på beteendevetareprogrammet på högskola. Vad jag förstått så saknar jag kurserna svenska 3 samt gymnasiearbete för att vara behörig. Jag har läst upp till Matematik 1a. Hur kan jag lättast göra då? Är det då komvux som gäller?
    Nu den sista terminen kommer jag läsa 3 kurser som inte ger någonting ur högskolesyfte. En del av mig vill därför hoppa av och söka komvux direkt för att kunna söka in till högskolan redan i sommar. Hur går jag lättast tillväga?
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, kan man börja läsa på komvux, oavsett vilka tidigare studier man har bedrivit. Men det finns ingen garanti på att snabbt få plats på kurserna, eller, över huvudet taget, få plats på kurserna på komvux på högre nivå än grundskolenivå.
    ***
    På komvux och på gymnasiet - om du behöver t.ex svenska 3 eller göra gymnasiearbete - så är det ju samma kurser med samma krav och betygskriterier. Varför tror du att det blir lättare att klara kurserna på komvux, än på gymnasiet?
    Det finns många fördelar i att läsa på gymnasiet: du slipper betala för kurslitteratur; du har rätt till åkkort och till lunch under skoltid, gratis. Du har också rätt att läsa på heltid. På komvux finns inte de förmåner. Du kanske får plats på någon kurs, men inte på alla kurser som du vill eller behöver läsa. Det kan ta lång tid innan du får ihop till examensbevis från komvux.
    Vi får många frågor från elever som hoppade av gymnasiet och började på komvux, om de kan komma tillbaka till gymnasiet (för att de har insett att det var bättre att läsa på gymnasiet) men det går tyvärr inte gå tillbaka från komvux till gymnasiet. :(
    Man får mer hjälp på gymnasiet än man kan få på komvux. På en gymnasieskola kan du bl.a gå prata med kurator och skolsköterska; du har klasslärare-mentor att vända dig till. Sådana förmåner finns inte heller på komvux.
    Läser man på komvux på distans så läser man uppgifter på dator och ska utföra dem; behöver du då fråga läraren om ngt., så kan det dröja länge innan du får svar (då läraren har mycket att göra och svarar på andras frågor också... så det kan dröja veckor innan du får svar på just din fråga). På gymnasiet kan du gå prata med läraren samma dag som en fråga dök upp...
    Du får gärna förklara varför du tror det blir lättare för dig att läsa på komvux.
    Jag är då inte alls övertygad att det blir så.
    ***
    Behörighet till beteendevetenskapliga utbildningar på högskolenivå inkluderar ofta godkänt betyg i matematik 2 (inte alltid men ofta). För att du ska kunna välja bland större "utbildnings-pool" rekommenderar jag att du försöker skaffa dig bl.a matte 2 (godkänt betyg).
    ang. "onödiga kurser" som du skriver om som du ska läsa på gymnasiet. I gymnasieexamen är ett av kraven: "volym" = tillräckligt antal gymnasiala kurser med godkända betyg. Och detta gäller även på komvux. Du får gärna uppge vilka kurser som du anser vara "onödiga", så kanske jag kan ge ett bättre svar.
    ***
    Men till syvene och sist så är det inte obligatoriskt att läsa på högre nivå än grundskola. Och de som är myndiga kan själva bestämma om de vill fortsätta läsa på gymnasiet eller hoppar av. Jag tycker dock att det finns så pass många förmåner i att läsa på gymnasiet, jämfört med t.ex komvux så att jag vill rekommendera att tänka både 2 och 3 ggr innan du ev. hoppar av gymnasiet.
    Gör så här: gå till din kommuns hemsida och se när ansökningsperiod till kurserna på komvux blir och när nästa start på kurser blir. Du kan sedan ringa till komvux och ställa frågor per telefon till komvux. Du får sedan bättre uppfattning om de realistiska möjligheter att snabbt börja läsa på komvux. Det är rätt så olika hur det kan bli på komvux i olika kommuner.

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - LYCKA TILL! :)