V
    Hej jag går andra året på samhällslinjen och i framtiden så skulle jag verkligen vilja jobba med att hjälpa barn i olika utsatta länder i världen. Vad är det då jag ska välja att läsa till på universitetet för att få ett sådant jobb i framtiden? Det närmaste jag har hittat är freds- och utvecklingsprogrammet på Linneuniversitetet där man även, om jag har förstått rätt, får resa utomlands under programmet. Jag undrar däremot ifall det finns andra program jag kan gå för att hjälpa barn i utsatta länder eller är det endast volontärarbete man gör? Unicef är en organisation jag helst skulle vilja jobba för. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej V,
    om det är så att du helst vill jobba för Unisef>>, så kanske det är bäst att du frågar just dem vad de vill att du ska ha för utbildning för att kunna jobba för dem.

    Eftersom du går andra året på gymnasiet och kan söka till eftergymn.utbildningar till hösten 2019, vet vi ännu inte vilka utbildningar som ska starta då... utbildningsutbud för högskola&universitet i Sverige fastställs till första dagen i ansökn.perioden (i år - 2018 är det kl.13.00 den 15 mars)... brukar vara i mitten av mars som ansökn.period till högskoleutbildningar med start hösten samma år, börjar.

    Allmänt, så är det så att man kan jobba och hjälpa på Olika sätt. Man kan ha juridiska, medicinska, språkkunskaper... kanske jobba som tolk; som läkare, som jurist - det är olika yrken och man jobbar och hjälper på Olika sätt.