fatemeh

    hej! jag skulle studera läkarprogrammet , men jag vet att det är svårt att komma in i sverige högskolan.om jag vill komma in i sverige högskolan jag måste ha åtminstone 21.5 betyg eller 1,65 hp. 1.hur kan jag höja min hp ? på vilka sätt är det möjligt? 2. hur kan jag ansöka till utomlands universitet i europa? det finns många högskolan men jag vet inte vilka funkar bäst?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    högskoleresultat brukar höjas för varje nästa gång du gör högskoleprovet, även om du inte tränar emellan ... upp till femte gång man gör Högskoleprovet, sedan ligger HP-resultat oftast på samma nivå, då har man uppnått toppen av vad man kan uppnå... så brukar det vara. Gör HP minst fem ggr; det kommer ta 2,5 år eftersom HP kan man göra endast 2 ggr om året.
    Det går att träna på HP; på gamla prov eller köpa kurser... komvux i vissa kommuner erbjuder HP-träningskurser, fråga på komvux i din kommun.
    Se även - Plugga till högskoleprovet med Mattecentrum!
    och studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/tips
    samt fragasyv.se/info/infor-högskoleprovet

    Angående "vilken utbildning utomlands som "funkar" bäst" - så vet jag inte riktigt vad jag ska svara... om du menar med vilka utbildningar som det är lättast att få ett svenskt läkarlegitimation, då är det läkarutbildningar i andra nordiska länder i första hand, och i andra EU-länder - i andra hand.
    Om du menar var det är billigare, eller var just du kan komma in på... men dina betyg - så kan vi tyvärr ej svara på detta, då vi saknar den info. Det måste du ta reda på - på andra sätt.

    Vänligen
    Julia syv