Asta

    Hej! Jag står inför ett svårt vägval och jag känner att det är dags att dela min situation med er. Under de senaste två åren har jag kämpat med att läsa upp min gymnasieexamen. Trots att jag har fått goda betyg har det varit en tuff resa som har tagit mycket på mitt psykiska välbefinnande. Just nu har jag cirka 700 poäng kvar, inklusive komvuxarbete, och 100 poäng i F i ett språk innan jag når min målomgång för gymnasieexamen. Har läst alla gymnasiegemensamma ämnen och har programfördjupningarna och komvuxarbete kvar. Under en lång tid har mitt hjärta legat i att utbilda mig till barnskötare. Tyvärr har detta inte varit ett möjligt alternativ inom vuxenutbildningen i min kommun, då det inte har prioriterats. Istället har kommunen valt att satsa på yrken som CNC-operatörer, vilket inte matchar mina intressen och passion.
Det finns ett samarbete mellan kommunen och NTI, och där jag upptäckt att NTI erbjuder ett utbildningspaket till barnskötare på 1300 poäng, inklusive arbetsplatsförlagd utbildning. För mig vore APL perfekt, då det skulle ge mig möjligheten att direkt applicera mina kunskaper i arbetslivet. Dessutom har jag inte haft ett arbete på över två år på grund av mina studier, så detta är en chans för mig att komma ut i arbetslivet och göra verklig nytta. Min fråga till er är: Finns det något jag kan göra för att övertyga min studie- och yrkesvägledare och rektor om vikten av att jag får möjlighet att läsa till barnskötare? Eller är det möjligt för mig att byta inriktning från Samhälle till Barn och Fritid och få likande utbildning? Jag är beredd att kämpa för min dröm och är tacksam för all hjälp och vägledning ni kan erbjuda.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du vill utbilda dig till barnskötare. Kan du tänka dig att gå den långa utbildningsvägen för att på sikt bli förskollärare? Du är ännu ganska ung och har många år kvar till pension. Och "saken" med yrken inom förskola är den att yrket förskollärare ger en mycket-mycket bättre förutsättningar på arbetsmarknaden.
    Många kommuner anställer (på "fastanställning") endast förskollärare och inte några barnskötare. Antal förskoleplatser som behövs kan variera ganska kraftigt från ett år till nästa och kommunerna tvingas stänga avdelningar på förskolor och även hela förskolor under vissa perioder och då vill kommunerna behålla anställda förskollärare och "göra sig av med" barnskötare (och för att underlätta för sig själva så tänker de på det på förhand och anställer på heltid med månadslön, tillsvidare, endast förskollärare och barnskötare anställs vid behov - på vikariat, sommarjobb, timmar vid behov andra osäkra anställningsformer) - givetvis sker det inte i precis alla kommuner men, oavsett, hur situationen i den delen av Sverige ser ut idag, så måste du tänka dig 40-50 år framåt i tiden (så lång tid har du på arbetsmarknaden innan du når pensionsåldern).
    Givetvis kan man på sikt utbilda sig till förskollärare, efter att man först har utbildat sig till barnskötare. På gymnasienivå på komvux kan du läsa mot yrkesexamen som Barnskötare. Du kan inom yrkesexamen inkludera alla kurser som krävs för grundläggande behörighet till universitet, allmänt sett, + för särskild behörighet till just förskollärarprogrammet (Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b).
    Mitt råd är att du bokar tid med SYV på komvux och säger att du på sikt funderar på att ev.utbilda dig till förskollärare men för att bli säker på ditt yrkesval vill först testa jobba på en förskola i rollen som barnskötare och du vill därför ändra din studieplanering på komvux mot att läsa mot Yrkesexamen som barnskötare.
    Förskollärare är ett bristyrke (det fattas legitimerade förskollärare i de flesta svenska städer/kommuner). Du kan dock få svar från SYV på komvux att du kan söka till förskollärarprogrammet med högskoleförberedande examen från komvux (alltså att du inte behöver först utbilda dig till barnskötare). Dina argument är i så fall att du är inte helt säker på att du vill bli förskollärare eller kanske F-3lärare eller grundskolelärare eller lärare i fritidshem... kanske? Du vill först testa jobba på en förskola. Du kanske kan tänka dig att läsa på en folkhögskola för att bli Fritidsledare (som är en eftergymnasial utbildning som prioriterar ta in de som på gymnasiet läste ngt inom pedagogik, och bra grund inför det är utbildning till barnskötare).
    Jag tycker det är bra argument att framföra att du tror att du vill jobba inom "barn-pedagogik-fritid-skola" men är inte helt säker på det och innan du satsar på en lång eftergymnasial utbildning (t.ex är förskollärarprogrammet 3.5 årigt) vill du läsa så snabbt som möjligt och så mycket som möjligt inom det kunskapsområde och just nu är det studier mot yrke Barnskötare som är möjliga för dig (för att alla de andra studier ligger på eftergymnasial nivå och du måste först ta ut gymnasieexamen).
    Om du inte "kommer överens" med SYV-en på komvux, kan du vända dig till Rektorn på komvux och vidare ta den frågan till Vuxenutbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare