Hiben
    Jag har länge velat plugga psykologi, men har nyligen upptäckt kriminologi som verkar väldigt intressant. Finns det något program/universitet som kan ge mig full utbildning inom psykologi med kriminologi eller rättsvetenskaplig inriktning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hiben,
    om du med "full" utbildning inom psykologi menar att bli en Psykolog, få legitimation och få kalla dig för en psykolog och jobba i Sverige som psykolog - då är det psykologiprogrammet du ska söka till. Det enda sättet att få examen som psykolog i Sverige och sedan kunna få ut legitimation - ligger via psykologiprogrammet.

    Annars så kan man läsa till Beteendevetare med inriktning kriminologi eller psykologi - eller försöka få ut 2 st. kandidatexamina: kandidat med huvudinriktning psykologi och en annan examen - med huvudinriktning kriminologi; detta kan ta sex år (då varje examen läser man till i 3 år) men det kan kanske gå att vissa kurser ingår i båda examina - så kanske det går att få dem snabbare... detta får du ta med studievägledare på de lärosätena (högskola/universitet) där du vill ta ut examen.

    Kika också gärna på avsnitt UTBILDNING i yrkespresentationen Kriminolog.

    Du kan också söka fristående kurser i psykologi och kriminologi och se sen "var det bär"... Samråd också gärna med studievägledare på de lärosätena där de utbildningar erbjuds som intresserar dig mest.
    Hälsningar
    Mikael

    • : kan man få både kriminologi och psykologi kandidatexamen i samma universitet/högskola?
    • Anna : Om det lärosäte har examinationsrätt för både kandidatexamen i kriminologi och i psykologi och du uppfyller kraven för båda de examina, då ser jag inte ngn anledning på varför du inte skulle kunna få ut båda de examina hos samma lärosäte (universitet eller högskola). :)