Sara
    det är på grund av min skola som jag endast kommer att få 1,5 i merit (en lång historia) och vill såklart få den resterande 1 meriten. Så därför är min fråga hur jag ska tvinga dem att låta mig tenta av matte 5? Jag behöver inte en lärare eller någon som undervisar eftersom jag är väldigt ambitiös men vill ha den resterande meriten.
    PS jag ska gå sista året och vill tenta av matte 5 under skoltid och inte någon annan stans såsom komvux o.s.v.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Zahraa!

    En elev har rätt att tenta kurser som INGÅR I ELEVENS STUDIEPLAN.
    Om inte Matte 5 ingår i din individuella studieplan, har inte skola skyldighet att ge dig möjlighet att tenta av den kursen. Du kan i alla fall be snällt och hoppas att rektor är tillmötesgående.

    Du frågar hur du kan "tvinga din skola" att ge dig möjlighet att tenta av en kurs. Som sagt, i fall den kursen inte ingår i din individuella studieplan, har du inte rätt att kräva att få göra tenta. Däremot kan du alltid titta på möjlighet att byta skola. Vilka skolor som finns i just Bollnäs, kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Bollnäs&program=&vocation=&variant=&county=&order=school
    men du kan kanske pendla till närliggande kommun.

    Be att få prata med rektor på ditt program och förklara att det är viktigt för dig att kunna få betyg i Matte 5. I fall du får ett Nej, kan du förklara att du på allvar överväger möjlighet att byta till en annan skola. Om din skola vill behålla dig som elev, kommer rektor göra allt hen kan för att tillgodose ditt önskemål om tenta.

    En annan möjlighet är att fundera över om det är möjligt för dig att få full merit utan matte 5 - genom engelska och moderna språk. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare