Kimia
    Frågan ovan!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia,
    Meritpoängen beräknas i förhållande till den högskoleutbildningens behörighetskrav /d v s med samma betyg får man OLIKA ANTAL Meritpoäng, beroende på vilken högskoleutbildning man söker/.
    Eftersom det är bara kurser: Engelska 7, Moderna språk /från steg 3 och uppåt/ och Matematik /de högre kurserna, som inte krävs för behörighet till en högskoleutbildning/ som över huvudet taget ger Meritpoäng, så bör man försöka läsa Engelska 5, 6 och sedan 7; så många kurser i Matematik som man hinner och orkar samt Moderna språk /Tyska, Franska, Spanska mm./ Det är från steg 3, som kurser i Moderna språk börjar ge Meritpoäng, därför bör man helst börja med en kurs i Modern språk 1 i å k 6 på grundskolan och i Modern språk 2 i å k 8 på grundskolan. Om man inte läste Moderna språk på grundskolan, blir det i väldigt svårt att få Meritpoäng för dem då man läser först Moderna språk 1, 2 och först från steg 3, som man kan få Meritpoäng.
    I bästa fall hinner man med steg 1, 2 och 3 på gymnasiet /i fall man inte började med Moderna språk på grundskolan, alltså/. OBS! viktigt att komma ihåg att svenska, engelska & Modersmål - tillhör inte "Moderna språk".

    Allmänt gäller det att VO tillhör Yrkesförberedande program och tanken är att man - i första hand - lär sig ett yrke för att kunna söka arbete direkt efter gymnasiet.
    Meritpoäng handlar om att man vill söka till en högskoleutbildning och då är det fördelaktigt att gå ett av de Högskoleförberedande programmen.
    Du kan läsa information om samtliga gymnasieprogram på länken
    http://www.gymnasieguiden.se/program

    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren!
    Liselotte SYV
    Liselotte