Lora
    Hej!
    Jag undrar ifall man inte är nöjd med sitt betyg i en kurs i komvux!!
    Finns det mölighet att anmäla sig igen till kursen men inte på plats den gången utan distans?
    Mvh
    Lora

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lora,
    anmäla sig eller söka plats på en kurs på Komvux kan man alltid göra. Att sedan bli ANTAGEN är dock en annan sak. Det är nämligen så att komvux brukar inte ge utbildningsplatser på kurser i vilka man redan har godkända betyg.
    Att det är utbildning "på plats" eller på distans, spelar i detta fallet, ingen roll. Distans-utbildningsplats kostar ju också pengar, och det är komvux som betalar, om komvux har råd ...

    Tycker du att du förtjänar högre betyg, visst - Sök läsa om kursen, men pga jag tror att dina chanser att få utbildningsplats är väldigt små (om du redan har fått ett godkänt betyg i samma kurs), leta också samtidigt efter möjlighet att göra Prövning i den kursen. En Prövning kostar 500 kr att anmäla sig till och du, som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i alla städer (det behöver inte vara en kommun där du är folkbokförd, utan kan vara vilken kommun som helst i hela Sverige).

    Länktips: frågasyv.se/info/prövning.
    Vänligen
    L.

    Liselotte