Madde

    Hej, Jag gick ut gymnasiet år 2022, men nu har jag bestämt mig att jag vill plugga på Handelshögskolan i Stockholm. Vilket betyder att jag behöver runt 20 i meritvärden för att komma in. Det krävs även lägsta betyg C i ämnen som Matte 3, Engelska 6, och svenska/ svenska som andra språk 3. Jag har läst engelska 7 och jag gissar att det är den enda ämne som ger mig ett extra merit poäng just nu. Samtidigt är mitt meritvärde just nu bara 16,21. Min tanke var att börja med att göra prövning på matte 1b, matte2b, och matte 3b för att uppfylla deras grundläggande krav för att ens kunna vara behörig. (I resterande ämnen har jag det som krävs). Eftersom min meritvärde var så pass dålig tänkte jag att även göra prövningar på svenska. Jag läste Svenska 1 och svenska 2 som "modersmål" och fick D på båda kurserna, i 3an använde jag mig av möjligheten att läsa Svenska som andra språk eftersom svenska är inte mitt modersmål och då fick jag B. Jag undrar ifall jag kan göra prövningar på svenska som andra språk fast om jag har betyg på det "vanliga" svenska? Eller behöver jag läsa om svenska som andra språk på komvux? Jag har även ett extra fråga, om jag läser matte 4 och matte 5 på komvux, kommer det ge mig extra meritpoäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du siktar på utbildning på den här högskolan: hhs.se >> så är det en privat högskola som, enligt de uppgifter jag har, inte räknar med meritpoängen (extrapoängen för engelska7, moderna språk 3 och 4 eller högre mattekurser). De som söker till grundutbildning (kandidatprogram) på den högskolan konkurrerar med snittbetyget/jämförelsetalet för att det blir samtidigt deras meritvärde (eftersom meritpoängen blir = noll, pga de inte accepteras).
    Om du i ditt examensbevis har betygen i Svenska 1, 2 och SAS, svenska som andraspråk 3, då behöver du höja betygen i just exakt samma kurser, alltså i Svenska1, Svenska 2 och SAS 3. Om du läser SAS 1 och 2 eller gör prövningar i de kurserna så kommer inte de nya betygen påverka ditt meritvärde.
    Du skriver om att du behöver meritvärde på 20.0 och då är det så att du behöver få A-betygen i alla kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, förutom gymnasiearbete (i GA kan man ej få högre betyg än E).
    Alltså, eftersom meritpoängen ej räknas in vid antagning till HHS, så är det "ingen idé" att försöka få fler meritpoäng. Du behöver i stället satsa på prövningar - gör prövningar i alla kurser som ingår i ditt examensbevis och sikta på A i varje prövning. Du får gärna läsa igenom FAQ på skolans egen webb>>

    Studie- och yrkesvägledare