Willie

    Hej! Jag är ny här så har bara en fråga har tidigare läst spanska 3 och matte 5 har fått totalt 1,5 merit. Jag har upprepade gånger försökt övertala min kommun att vilja läsa engelska 7, spanska 4 eller matematik specialisering har inte lyckats för resurserna tydligen inte finns. Kravet är främst kolla med kommunen, är det så i alla kommuner eller är det så endast i Sigtuna kommun, för innan jag flyttade fick jag möjlighet att läsa spanska 4 vilket jag var inte riktigt smart tackade nej. Men jag skulle hamna i så fall bII eller hur? Jag är självklart medveten om hp eller göra prövningar är snabbare väg för att komma in på min drömprogram men jag undrar kan man ändå försöka övertala min kommun över den här fråga som sagt

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har rätt att söka till komvux till varje ny kursstart. Eftersom du söker läsa kurser som du inte tidigare har läst, så har du en chans att få plats men det beror på komvux-budget för just den perioden när du söker. Komvux får "nya pengar" för varje ny år och brukar "dela upp dem" antingen "på två" (för höstterminen och för vårterminen) eller "boka" en summa ur budgeten inför varje ny kursstart. Beroende på hur många som söker och vilken utbildningsbakgrund sökande har, så kan pengarna "någon gång" räcka även för dem som redan är behöriga men vill läsa kurserna för att höja sitt meritvärde. Det handlar inte om att "övertala någon" utan om att ha tur - så att färre söker läsa på komvux i din kommun eller att komvux i din kommun för mer pengar för att köpa utbildning för.
    Fundera också på om du kan köpa undervisning hos t.ex Hermods Distans och sedan betyg - via prövning. Du saknar idag (om jag förstår det rätt) endast 1.0 meritpoäng och det får du antingen för engelska 7 eller för moderna språk 4. Så, det räcker med en kurs för din del. Välj den kursen som du tror det blir lättare för dig att få högre betyg i, eller den kurs där du lyckas hitta var du kan göra prövning. Annars, så kan du köpa undervisning i båda kurserna och försöka hitta prövningar i båda kurserna (du kanske ändå endast hittar prövning i endast en av kurserna). Samtidigt som du gör det, sök till varje ny start på komvux i din kommun. Ingen kan förbjuda dig att söka till komvux. Och som sagt, du kan ha tur och pengarna kan nästa gång räcka även för din studieplats.

    Lycka till! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Willie :

      Jag undrar en sak, när kommunen säger att jag inte får söka då jag inte är så kallad behörig. Då jag har betyget för att söka till universitet. Är det fortfarande möjligt att söka till meriterande kurser?

    • Milla : Du har rätt att söka vilka kurser du vill på komvux men sedan bestämmer komvux om du blir antagen. Komvux får inte bestämma att du inte får göra ansökan. Du får göra ansökan. Om du blir antagen till komvux-kurserna på högre nivå än grundskola kan jag inte garantera, i vilket fall. Endast grundskola är obligatorisk. Gymnasial undervisning ges "i mån av möjlighet". Har inte komvux råd att erbjuda gymnasial utbildning så får sökande svar PLATSBRIST. Väldigt mycket beror på hur stor budget komvux i din kommun fick för i år och hur många andra som söker läsa. De som saknar grundskolekompetens prioriteras i första hand och ska ha utbildningsplats. Då kan det bli så att ingen som söker läsa på gymnasienivå får plats, i alla fall inte på ett tag... Är pengarna slut, då får man vänta på att nya pengar kommer in: det kostar ju att erbjuda utbildning. Sök alla kurser som du vill läsa och sök till varje ny kursstart, är mitt råd. Jag hoppas att du blir antagen men kan, av förklarliga skäl, inte garantera ngt., tyvärr.