khaled
    Jag vill veta hur mycket jag har
    • Anna : Var god förklara med utförligt vilka betyg du vill "samla" och hur mycket du har "av vad"?
    • : Jag har all ämne E utan Svenska och No ämne
    • Anna : Du är 17 år, du kan inte mena att du är klar med gymnasiet... du kanske menar betyg från grundskolekurser?
    • : Ja jag menar grund betyg
    • Anna : Du måste få lägst E i svenska eller SAS, svenska som andraspråk för att bli behörig till gymnasiets nationella program. I annat fall kan du börja på IM, ex. på Yrkesintroduktion där mål är att lära sig ett praktiskt yrke och försöka få jobb sedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Khaled,

    jag har lite svårt att förstå din situation och vad du vill veta.

    Jag ser att du är 17 år, om det nu stämmer.

    Kan det vara så att du läste på Språkintroduktion med mål att bli behörig till gymnasiet, men fick F i svenska och NO-ämnena? Nu gissar jag bara... men om jag har gissat rätt, då är du inte behörig till gymnasiets nationella program. Detta pga man måste få godkänt betyg i svenska eller i SAS, svenska som andraspråk - för att bli behörig till nationella svenska gymnasieprogram.
    Svenska är Undervisningsspråk. För att kunna förstå vad läraren säger och vad som står i läroböckerna - är det jätteviktigt att kunna tillräckligt med svenska!
    ***
    Som direkt svar på din fråga om att "samla betyg"... - jag kanske inte har förstått vad du menar ... men jag tänker så här: vilka betyg du har fått vet ju den skolan där du läste, därför är det logiskt att fråga på sin skola vilka betyg man har fått.
    Vi på Fråga SYV kan inte veta vilka betyg du har fått... vi vet ju inte på vilkan skola du läste eller läser nu, i vilken stad... vad du heter i efternamn... vi vet endast det du skriver i din fråga; och du skriver ju inte mycket - så är det ju i princip omöjligt att svara, tyvärr. :(

    • : Jag menade om man godkänt all ämne kan man kom in på gymnasium
    • Anna : Om man får godkända betyg i alla grundskoleämnen, är man behörig till gymnasiet. Sedan konkurrerar man om plats med Hur höga betyg man har. Har man mycket höga betyg, kommer man in på den utbildning som man vill komma in på. Har man lägre betyg, kanske man får accpetera den platsen på gymnasiet som man får, även om det inte är exakt en plats som man egentligen vill ha.
    • : Ok,Tack för hjälpa
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer