Fanny
    Hej!
    Idag kom en preliminära antagningen och överst står det att jag är antagen till IB.
    Jag vet inte om jag är glad eller inte.

    IB ligger på en skola där ingen, inte en enda, av mina kompisar kommer gå.
    Min ena kompis har kommit in på MoP (musik programmet), vilket betyder: Sätter jag det som mitt första val kommer jag in där också.
    Jag har högre merit samt färdighetsprovet.

    Jag älskar musik. Att sjunga, spela piano.. Planerar lära mig fiol och håller på med gitarr.
    Dock är min dröm i livet att bli en författare. Vill dessutom resa utomlands till England och plugga 1-3 år.

    IB är för de ambitiösa. Det krävs mycket och man förlorar mycket fritid.
    Jag vet inte om jag klarar det, då jag åkt hem /stannat hemma 1 dag/veckan från skolan hela terminen.
    Musik är enkelt, kul och avslappnande.

    Och dessutom.. Om jag väljer MoP har jag en vän där.
    Väljer jag musik så har jag massor av vänner i dem andra linjerna.
    Väljer jag IB.. Så har jag före detta vänner, men en stor framtid.

    Jag får ångest över faktumet att detta är ett stort val..
    Vet inte vart jag vill..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny!

    Du ställer en mycket viktig och alldeles relevant fråga. Tyvärr är det också svårt att svara på den. Vore det lätt, behövde du inte fråga ... utan kunde svar själv. Det förstår jag också. Vuxna och inte ens Studie- och yrkesvägledare /konstigt nog ;) / - har inte alla svaren att "plocka fram".

    Det finns olika "metoder" i valsituationer - t.ex kan man skriva "plus/minus" lista och på så sätt synliggöra för- och nackdelar med varje valalternativet.

    Eller så kan man "slinta slant" - :) - kasta upp ett mynt och bestämma sig på förhand: "om det blir krona" uppåt- då väljer jag alt.nr1 och och om det blir "klave" - då väljer jag alternativ.nr2. Dumt! kan man tycka... men "grejen" här är att det sägs att just när man kastar upp myntet (just i det ögonblicket när myndet som högst upp lyften) så vet man hur man vill att myntet ska falla - krona eller klave.. för det sägs att man "inners inne" vet vad man vill välja. :)

    Det finns för- och nackdelar i båda dina alternativ. Att du med ditt höga meritvärde /betygspoäng/ kommer in på båda alternativen - gör inte saken lättare (för stor valfrihet kan ge val-ångest; då man känner att "allt är möjligt" och jag måste "välja rätt"). Saken är det att ingen vet vad som blir rätt i det långa loppet: du förändras och världen omkring dig förändras också. Hur båda de förändringar /i samarbete/ kommer att påverka din framtid - är det ingen som vet.

    Vet inte om mitt svar hjälper dig, eller om du får ännu mer ångest och ännu svårare att bestämma dig. ...? :) Hoppas någonting i mitt svar kan på något sätt ändå bli till hjälp! :)

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    ANNA