Milla SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga om modersmålsbetyget i samband med gymnasieansökan!
    Du får gärna läsa en kort sammanfattning på gymnasieguiden.se/informeras/räkna-ut-betygspoäng
    Det är 16 st. högsta (bästa) betyg från slutbetyget från Grundskolan som bidrar till den "siffran" med vilken elever konkurrerar om plats på gymnasiet. Om eleven har godkänt betyg i Moderna språk (som hen läste som Språkval) då får även det betyget räknas in, alltså betyget i modersmål (som 17-de betyget).
    Har eleven fler betyg (det kan hen ha i fall hen har ett eller flera betyg i ämnena som Modersmål och Moderna språk, finns elever som på grundskolan läst flera modersmål och/eller flera olika moderna språk) så väljer man de högsta betygen (16 eller 17 stycken). Betyget i modersmål kan "hamna" bland de högsta betygen, och på så sätt "ersätta" ett annat, lägre betyg. På så sätt kan eleven ha en stor fördel i att ha läst modersmål på grundskolan. Nackdel kan det däremot inte bli för att om betyget i modersmål är lågt, då kommer inte det betyget räknas in.

    Studie- och yrkesvägledare