Jonatan

    Hej, pga komplikationer så har jag behövt byta till en skola närmare till där jag bor och med det från IB till Natur, när skolor såsom de i USA kollar på ens 4 senaste studieår, undviker man då mitt första ”1:an” år, eller kollas det på det istället för 9:an?

    • Ludmila : Du borde fråga de skolorna i USA som du vill söka till - för det är ju deras regler, vad de vill "kolla på". Reglerna kan också ändras tills det blir dags för dig att söka, så mitt förslag är att du gör ditt bästa i varje kurs du läser och ser sen vad som händer.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag läste Ludmilas kommentar till din fråga och håller med. Jag kan svara detsamma, alltså. Vi på FRåGA SYV vet inte vad de olika utländska skolorna kollar på. Och du kan ju ändå endast göra ditt bästa och försöka skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg du kan, och sedan får de skolorna i USA kolla på vad de vill, om det blir aktuellt. Om de med "fyra senaste åren" menar hela gymnasiet + ett år innan gymnasiet, då kommer de kolla även på Slutbetyget från grundskolan.
    Du får gärna fråga på skolorna som du vill söka till i framtiden, men det de svarar gäller idag, och hur det blir om några år kanske de inte vet själva ännu. Diverse olika förändringar sker. Se vad som hände i världen p g a Covid-19, och vem skulle kunna tro det innan det inträffade och man ställdes inför den situationen som vi har idag och som vi ännu inte vet på vilket sätt den ska förändra allas vår framtid?
    Bästa hälsningar och lycka till i dina studier!
    ANNA

    • : Hej, frågan var gällande huruvida de skulle kolla på 9:an året, året innan gymnasiet eller de två 1:an åren i en situation där man kollar på de 4 senaste studieåren en elev har haft, vet inte om 1:an skrivs över eller hur det fungerar men så vitt jag vet så är det så de kollar generellt där borta. Förstår att det kanske inte finns något generellt svar till frågan men uppskattar erat svar
    • Anna : vi på Fråga syv kan tyvärr inte svara på frågan på vad skolorna utomlands kollar på. Du får fråga på de skolorna vad de kollar på. Kontakta dem, förklara din situation och ställ frågan. Lycka till!