arbetssökande

    Tog examen inom bygg för några år sedan, men vill starkt gärna jobba med vård relaterade arbeten som ambulanssjukvårdare eller obduktionstekniker. Jag har försökt besöka diverse YH-hemsidor där man kan lämna intresseanmälan för kurser men har inte fått svar på flera månader. Jag har även ansökt via grvux.se när de hade ansökningsperiod men blev nekad min ansökan. Förstår mig inte riktigt på hur det är meningen att jag ska kunna sätta fot i vårdbranchen, hur bör jag gå tillväga? För att arbeta inom ovannämda yrken bör jag väl ha erfarenhet inom vårdrelaterat arbete som undersjuksköterska, eller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Danne,
    mitt förslag är att du söker jobb som "obehörig undersköterska" eller inom hemtjänsten - kanske får du börja med timmar vid behov, och sedan kommer förhoppningsvis få mer arbete, kanske vikariat på några månader och så försöker du arbeta så mycket som möjligt, med målet att skaffa dig arbetslivserfarenhet + ska din arbetsgivare förhoppningsvis kunna hjälpa dig skaffa utbildning till undersköterska (på komvux). Du kan samtidigt också söka läsa till undersköterska på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).
    Eftersom du redan har gymnasiekompetens är du lägre prioriterad än de som endast har grundskolekompetens, så funkar prioritering på komvux. Det är därför jag föreslår att du samtidigt som du söker till komvux, även söker jobb som "obehörig undersköterska", för att annars kanske du inte kommer kunna läsa gymnasiala vårdkurser, över huvudet taget (och i så fall har tyvärr väldigt liten chans att komma in på yrkeshögskoleutbildning till Ambulansförare).
    Om yrket Obduktionstekniker - så kan det finnas uppdragsutbildningar som arbetsgivare köper för sina anställda. Det kan inte uteslutas att en yrkeshögskoleutbildning skulle också kunna "dyka upp" men det vet vi ännu inte om det blir så, och du behöver - hur som helst - skaffa dig kunskapsgrund: gymnasiala vårdkurser och det för dig på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, + flerårig erfarenhet av att ha arbetat inom vården: som undersköterska, hemtjänstpersonal, personlig assistent eller vårdbiträde.
    Du får söka yrkeshögskoleutb.till Ambulanssjukvårdare, men chansen att komma in utan flerårig erfarenhet inom vården och utan gymnasial utbildning inom vården, är i princip obefintlig (alltså extremt osannolikt att du skulle bli antagen).

    Studie- och yrkesvägledare
    • arbetssökande :

      Tack för svaret.

      En annan fråga jag undrar över är om äldreomsorgen också är en lämpligt väg in till vårdbranchen, likt undersköterska?

    • Anna : ja, absolut! många undersköterskor jobbar just inom äldreomsorgen. Det är mer vanligt att som "ny" undersköterska jobba inom äldreomsorgen än på t.ex ett sjukhus eller en vårdcentral/hälsocentral.