Filip
    Hej, Jag frågade just vad jag kunde göra för att komma in på TE för att jag har F i kemi. Jag fick svaret att söka annat program eller gå något som hette IM och jag har lite frågor kring hur jagkommer in på IM och info som kan vara bra och veta.

    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,
    IM är en förkortning för "Introduktionsprogrammen". Det finns fem olika IM-program på gymnasiet.
    Det finns utförlig info om alla de IM-programmen och om vilka skolor som erbjuder de programmen - på Gymnasieguiden.se/program/IM.

    Av de fem IM-programmen skulle endast 2 st. vara aktuella om man vill - på sikt - komma in på Teknikprogrammet (såvida man inte är en nyanländ till Sverige och går i så fall på IM/Språkintro). De 2 programmen är Preparand >> och Individuellt alternativ.
    Individ.alternativ brukar kurator/speciallärare/rektor "placera" elever på - när det finns särskilda skäl (kan ex. vara svår social situation; kroniska sjukdomar; andra speciella anledningar... ).
    Till Preparand söker man däremot /oftast/ på vanligt sätt - via gymnasieantagningen. På Preparand får man gå i ett år. Sedan, om man under det året, har uppnått godkända betyg i grundskolekurser så pass att man blir behörig till det programmet som man vill komma in på - söker man till gymnasiet året därpå. På så sätt blir man "ett år försenad" och tar studenten ett år senare.

    Ex. på en gymnasieskola som enl.våra uppgifter erbjuder Preparand är John-norlandergymnasiet.
    Vänligen
    Julia syv