Agnes123

    Hej! Jag är väldigt intresserad av att läsa juristprogrammet och just nu står jag mellan Lund eller Örebro. Jag har 19.9 i merit och 0.9 i hp. Dock läser jag upp två betyg för tillfället och ska göra hp i veckan också. Nu undrar jag vad som är rimligast att göra. Ska jag satsa på hp/merit eller eventuellt UJIKen för Lund, eller hp/merit för Örebro? Väljer jag att göra UJIKen känner jag inte att jag kan prestera i de andra samtidigt utan då får jag ta terminen till det. Jag har dock ”lättare” för juridik än för många av de ämnena jag kan höja (så som spanska eller naturkunskap), å andra sidan har man mer nytta av högre meritpoäng. Problemet med att höja mina betyg är att jag har som minst C, dvs behöver jag läsa upp fler betyg än om jag hade haft sämre betyg i nåt ämne. Hp har jag gjort två gånger tidigare och då fick jag 0.8 o 0.9, jag har dock aldrig tränat inför hp så vet ej hur bra jag kan prestera egentligen. När det gäller de personliga åsikterna så är Lund närmare för mig som bor i skåne redan och det känns som ett bra universitet, dock känns det nyttigt att plugga på annan ort och jag anser inte att Örebro är ett sämre universitet bara för att antagningspoängen är lägre. Tack på förhand och förlåt för flummig fråga!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vad gäller UJIK, så är det endast cirka 20 högsta resultat i slutet av kursen som får garantiplats på juristprogrammet på Lunds universitet, så det är en "väldig chansning" att försöka komma in den vägen..., inte lätt att komma in bland de 20 bästa resultat! UJIK antar alla behöriga sökande och det brukar vara väldigt många som påbörjar läsa den kursen, så du kommer ha väldigt många konkurrenter ... men jag kan givetvis inte veta om du kan komma in den vägen (du kanske gör det!).
    Om du tycker att Örebro-varianten har sina fördelar (nyttigt att testa bo i en annan del av Sverige, t.ex) och det är dessutom lättare att komma in där (på grund av att antagningsgränserna brukar ligga lägre) så kan du söka till Örebro i första hand men du kan också söka till Lund i första hand och till Örebro i andra hand. Om dina meriter inte räcker för att komma in i Lund, kommer du prövas till Örebro som om det vore ditt första alternativ (så du förlorar inget på att lägga dina alternativ så att du söker i Lund i första hand, förutom att i fall du antas i Lund, då kommer du inte kunna antas i Örebro...:).
    ang.höja meritvärde eller satsa på högskoleprovet så kan du göra både och... genom att förbereda dig till prövningar "tränar du" samtidigt på högskoleprovet (kan man kanske säga). Högskoleprovet testar bland annat "allmän kunskap" och även din studieförmåga, så allt du läser hjälper dig (eller borde hjälpa) att få högre resultat på högskoleprovet. Du höjde, om jag förstår dig rätt från 0.8 till 0.9 när du gjorde högskoleprovet andra gången. Och du har inte tränat inför högskoleprovet... Du kan träna och även om du inte tränar, så är chansen stor att du höjer ditt resultat ändå. Man brukar få högst resultat fjärde eller femte gången man gör högskoleprovet och sedan, om man gör det ännu fler ggr brukar man ligga på ungefär samma nivå (då har man uppnått den nivå som man kan uppnå... kan man kanske säga) men om man tränar inför högskoleprovet borde man kunna bli bättre och bättre ...
    Det finns flera bra gratis sidor som hjälper till att förbereda sig inför högskoleprovet, t.ex
    studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/öva
    matteboken.se/lektioner/hogskoleprov
    ********
    Du har som lägst betyget C i ditt examensbevis, om jag förstår dig rätt. Om du höjer betyget från C till A i en 100poängskurs, får du höjning av ditt meritvärde på cirka + 0.2. Och du med det högre meritvärde kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen där det brukar krävas högre meritvärde för att komma in.
    Om du är väldigt motiverad och är beredd att kämpa hur länge som helst för att komma in på juristprogrammet, då får du lägga tid och kraft/energi och resurser (varken sig prövningar eller högskoleprovet är inte gratis) på det. Några garantier på vad som kommer ge önskat resultat kan jag tyvärr  inte ge dig. Gör man prövning, kan man t o m få lägre betyg än det man redan haft sedan innan (men då behåller man sitt "gamla" högre betyg; här gäller den regeln att i fall man har flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget).
    Mer om prövningar - om du i ditt examensbevis har betygen i matte b- eller c-spår, kan du göra prövningar i matematik 1a och 2a och i fall du i ditt examensbevis har betyget i matte 3c, kan du göra prövning i matte 3b (i a-spåret borde det bli lättare att få högre betyg).
    Det finns folk som har kämpat i många år och lyckas till slut komma in på sin drömutbildning men det finns också de som efter några år ger upp eller hittar ett annat karriärmål som de blir kanske t o m mer passionerade kring. Du får gärna kika på många yrken. Det skadar, hur som helst, inte att titta rund och se om det finns ngt annat som du kan bli intresserad av, förutom juridiken. Men även inom juridiken så finns det andra vägar att gå, förutom just juristprogrammet.
    T.ex finns det utbildningar inom yrkeshögskola som helt eller delvis handlar om juridik - kasta ett öga på några exempel:
    yhguiden.se/utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/tullspecialist
    yhguiden.se/utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/upphandling-av-digitaliserings-och-it-losningar
    yhguiden.se/utbildning/campus-vastra-skaraborg/bygglovshandlaggare
    yhguiden.se/utbildning/nbi-handelsakademin/juridisk-assistent-paralegal
    yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal

    Studie- och yrkesvägledare