Elev

    Hej, Det fanns väldigt tydliga mallar i Göteborg stad gör vilka kurser som får ingå i specifik gymnasieexamen. Undrar nu när reglerna har ändrats hur man kan få reda på vilka kurser som får ingå i varje examen samt vilka som är uteslutna bad gäller främst "Programgemensamma ämnen" Tack I förväg

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malik!
    Vi rekommenderar att göra planering mot examensbevis Individuellt, tillsammans med SYV på komvux i just den kommunen där man tar ut examensbevis. I många fall är det "bedömningar" som gäller och ytterst är det vad rektor på komvux tycker som i princip är rätt. Om du vill ta ut examen från komvux i Göteborg, kontakta Arbetsmarknad och Vuxenutbildning i Gbg; kontaktuppgifterna finns längst ner på den här webbsidan.
    ***
    Varför är det mycket svårt (kanske intill omöjligt) att skriva ner exakt vilka kurser som kan/får/kommer ingå i examensbevis från Komvux? Jo, av flera anledningar: för det första, så utgår man ifrån vilka kurser personen redan har godkända betyg i. Sedan är det också viktigt vilka kurser komvux i hemkommunen kan erbjuda - det går ju inte att välja kurser som inte går att söka (man är tyvärr hänvisad till sin "hemkommun" alltså kommunen där man är folkbokförd, vad gäller gymnasiala kurser). Sedan är det också så att vissa kurser "överlappar" varandra - mer eller mindre. De kurser som överlappar varande väldigt mycket är mattekurserna på samma nivå, t.ex matte 3b och 3c (de får absolut inte ingå i samma examensbevis), men så finns det kurser som överlappar varande "i viss mån" - t.ex naturkunskap och kemi; naturkunskap och fysik och naturkunskap och biologi. Här måste man göra en bedömning om vilka kurser som överlappar varande så pass lite att de kan ingå i samma examensbevis.
    Du har rätt, reglerna har ändrats ännu en gång i år - från 1 juli 2021 är tanken att de ska vara ännu mer flexibelt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. Tidigare, innan 1 juli 2021, brukade man ofta utgå från temat för gymnasiearbete: alltså om sökande hade godkänt betyg i GA, då försökte man bygga hela examensbeviset kring GA så att temat passar och man behöver inte göra om gymnasiearbete. Men med ändringen från 1 juli 2021 verkar det som att man kan ta GA med vilket tema som helst in i examensbevis från "vilket program som helst" - det är i alla falls så man kan tolka de nya reglerna. Men om man ännu inte har godkänt betyg i GA, då rekommendera det att göra komvuxarbete (som ersatt GA) i "passande område" (så att man inte har Fordons-tema för komvuxarbete in i examensbevis som Undersköterska, vilket - konstigt nog - är, enligt de nya reglerna, i o f s möjligt att göra).
    I en så stor stad som Göteborg brukar finnas ett stort utbud av gymnasiala kurser, men utbud förändras och skriver man ner lokala "regler" där man pratar om vissa kurser som kan ingå och sedan ändrar man utbud så att de kurser inte går att söka längre, då måste man skriva om reglerna igen...
    Listorna på vilka kurser som i princip kan ingå i samma examensbevis från komvux, tillsammans, skulle bli oändligt långa. Reglerna är komplicerade; de ändras också med jämna mellanrum + att individuella tolkningar är också möjliga (man kan få olika svar från olika kommunernas komvux). Finns alltså "grå-zoner" där man kan tänka olika. Ytterst är det rektorns tolkning som gäller. Men tycker man som studerande att rektorn har fel, kan man givetvis kontakta Skolverket för att samråda, tel.nr 08-52733200.

    Har du en konkret fråga om vilka kurser som du vill ska ingå i ditt examensbevis, kan du återkomma med den informationen, så ska vi svara hur vi tolkar reglerna i just en viss konkret situation.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!