Johanna
    Hej, jag börjar naturvetenskapliga till hösten, och gillar varken tex. Tyska eller engelska så värst mycket och undrar hur länge man läser dom?
    Och på tyska tror ja de var 50p och vad betyder de? Samlar man poäng, eller är det en viss tid?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kurspoängen visar mer på hur många timmar man läser kursen - i din gymnasieexamen finns sedan kravet på att du pluggat ett visst antal timmar vilket översätts i kurspoäng - totalt 2500 kurspoäng under dina tre år på gymnasiet. 100 kurspoäng är cirka 100 timmar.

    På Natur läser du 100 kurspoäng Moderna språk - det brukar skolorna sprida ut under ett läsår - och du läser ofta det moderna språket under första läsåret. Engelska läser du oftast under två år eftersom du läser två kurser på 100 kurspoäng per styck (Engelska 5 och Engelska 6)/Lena, Syv