Förälder S

    Hej, min son går 1a året på gymnasiet ekonomi. Han var tyvärr tvungen att byta klass efter 2 månader och missar därför sin Franska 3 men vill "läsa in" den på egen hand. Kan ni guida mig i vilken kurslitteratur vi ska köpa och tips på hur vi kan hitta en privatlärare i franska som kan hjälpa honom (givetvis mot betalning). Samt om det är något särskilt vi behöver tänka på. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Ekonomi-programmet på gymnasiet (gäller båda inriktningar) ingår Moderna språk som ett obligatoriskt ämne. Det kan man se i programplanen, gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - där det står 100p.Moderna språk (en kurs) under Programgemensamt och med det är en kurs Moderna språk obligatorisk att ha betyg i på det programmet, för att det ingår i kraven för examensbevis. Men F är också ett betyg, så det går att ha F i en kurs moderna språk in i sitt examensbevis från gymnasiet, men givetvis är det bra att undvika det, om möjligt.
    När du skriver "missar därför sin Franska 3" så undrar jag vad (exakt) du menar. Har eleven missat delta i lektionerna? eller har han tvingats att läsa t.ex Tyska 1 i stället? En kurs i ämnet Moderna språk måste ju din son läsa på sin gymnasieskola, för att det är obligatoriskt på det programmet han går på.
    Vidare undrar jag även över följande: ""läsa in" den på egen hand? Eleven behöver ju få ett BETYG i kursen. Om eleven bedriver självstudier eller studier med en privat lärare så får han kanske jättebra kunskaper men hur ska han få ett betyg? Det är det jag undrar.
    På gymnasieskolan får eleverna betyg antingen i slutet av kurserna som de läste eller om de gör en prövning på sin egen skola. Rätt att göra prövning har eleven i två fall: om eleven läste en kurs och fick F i den kursen eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas. Det går åt många lärartimmar för att genomföra en prövning och därför är gymnasieskolorna ganska "snåla" med att erbjuda prövningar. Om eleven har rätt att göra prövning, då kan inte skola neka men i andra fall så blir det tyvärr ofta Nej från rektorn på frågan om eleven kan göra en prövning.
    Så, jag har inget emot att din son skaffar sig kunskaperna i någon kurs, t.ex i Spanska 3 men om han inte är inskriven i den kursen och därför inte "läser" den på sin gymnasieskola så kan det bli omöjligt för honom att innan han går ut årskurs 3 att få betyg i den kursen.
    På frågan om hur man kan läsa sig språk "på egen hand" om man vill göra det, finns många svar; det finns t.ex möjlighet att köpa undervisning hos Hermods Distans, eller gå på en kvällskurs på folkuniversitetet som är det studieförbundet som är mest känt att vara duktiga på att undervisa i språk. Undervisning i spanska kan finnas även på andra studieförbund. Allmän information om studieförbund var god se framtid.se/information/studieforbund
    Fler hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/reportage/meritpoäng
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-krävs-för-att-uppnå-gymnasieexamen?
    P.S: i examensbevis från ekonomiprogrammet på gymnasiet måste MINST en kurs i ämnet Moderna språk ingå, men det kan ingå fler kurser i det ämnet. T.ex kan eleven ha alla sina programfördjupningar (300 poäng) bestående av kurser i moderna språk, det är tre kurser som får plats i den kategorin; vidare kan även även ha två kurser i moderna språk som Individuellt val, då är vi uppe i 6 kurser moderna språk inom programmets 2500poäng. Vidare kan rektor bevilja eleven läsa i princip hur många kurser i mod.språk som helst som U-kurser (utökat program). Det är inte ovanligt att eleverna på ekonomiprogrammet vill ha moderna språk 3 och 4 i sitt examensbevis (ofta för att de kurserna ger Meritpoäng/extrapoäng vid ansökan till svenska högskolor och universitet). Men eleverna har rätt till undervisning i endast en kurs i ämnet moderna språk om de läser ekonomiprogrammet (för att det är obligatoriskt på det programmet); alla övriga studier och prövningar i ämnet moderna språk kan gymnasieskola säga Nej till.

    Studie- och yrkesvägledare