Astrid

    Hej, Jag har nu gått ut gymnasiet med ett studiebevis då jag har F i tre 100-poängskurser. Jag har hört att man skulle kunna läsa en kurs på en gymnasieskola som inte är någon av de man har F i. På så sätt skulle man få tillräckligt mycket poäng fö att bli godkänd på gymnasiet. Om man t.ex. har F i engelska 6 så skulle man kunna läsa en 100-poängs bildkurs. Är det sant? I så fall, hur går man tillväga att skriva in sig på en kurs på en gymnasieskola man inte går på?

    • Peter : Från vilket program fick du ett studiebevis? har du godkänt betyg (E) i gymnasiearbete?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Astrid!
    Jag undrar vad du menar med att "bli godkänd på gymnasiet"?
    Om du vill bli behörig till högskolestudier på de svenska lärosätena, behöver du tvunget ha godkänt betyg i engelska 6. Och detta, oavsett vilket program du läste på gymnasiet.
    Vad är ditt mål? Vad vill du åstadkomma?
    Få jobb kan man även utan att ha gått på gymnasiet, över huvudet taget - givetvis inte vilket jobb som helst. Vilket yrke siktar du på? Du får kika på många yrken på www.framtid.se - där finns över 2.ooo yrkespresentationer.
    Examensbevis från ett yrkesprogram (alltså icke-högskoleförberedande) kan man få med F i eng 6 eller utan betyget i eng 6 - men man blir inte behörig till högskolestudier.
    Till andra typer av eftergymnasiala utb., förutom högskoleutb., kan man komma in även utan examensbevis. Kika gärna på utbudet på www.yhguiden.se - utbildningar inom yrkeshögskola.
    ********
    Allmänt gäller
    Om du fick ut ditt examensbevis eller studiebevis, är du "klar" med gymnasiet. Och nu är det komvux eller folkhögskolorna som du kan söka till. Och även yrkeshögskoleutbildningar.

    Om ditt mål är att bli behörig till svenska högskoleutbildningar - behöver du få ut examensbevis och du behöver även godkänt betyg i engelska 6. boka tid på komvux med en SYV; då kan ni gå igenom dina betyg och diskutera din situation - för att komma fram till vad just du behöver göra för att nå dina mål.
    Hälsningar
    Peter SYV