Felicia
    Hej!
    Jag har planer på att bli arkitekt senare i livet, och livnära mig på det som yrke. Jag bor i Uppsala och kommer, vad jag listat ut hittills, troligen gå på Kunskapsgymnasiet där linjen jag planerat att gå finns: samhällsbyggande och miljö, teknikprogrammet. Men var ska jag fortsätta min utbildning efter det? Jag vet att jag är lite tidigt ute och det är lång tid kvar tills det är dags (jag börjar 9:an nu till hösten), men vill gärna ha ett hum om var/hur jag ska gå till väga i framtiden. Dessutom kan ju ni bara berätta om hur läget set ut idag och inte om fem år, men att få veta på ett ungefär är mer än bra! Så mina frågor i stora drag är: var ska jag fortsätta min utbildning efter gymnasiet? (gärna ett specifikt universitet ifall det kommer på fråga) och hur lång kommer min utbildning bli? Gymnasium + fortsättning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det är bra att du planerar på lång sikt.

    Det finns flera olika arkitektyrken, bl a planeringsarkitekt och inredningsarkitekt. Kika på de olika yrken på www.framtid.se

    Utbildningar finns både på högskolenivå och på Yrkeshögskolan och yh är kortare och mer praktiska.

    Du har också rätt i att utbildningsutbudet kan förändras.

    Den utbildning på gymnasiet som du vill söka tycker jag passar mycket bra!

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare