frågande_Student

    Hej, Jag startade nyss en enskild kurs på komvux för att läsa in ett betyg från en kurs jag aldrig hade i gymnasiet. (ingick inte i mitt program) Men nu har jag väldigt snabbt märkt och kalkylerat ihop att pluggandet till denna kursen inte kommer gå ihop då det dels är för svårt, men även på grund av annat plugg på sidan om samtidigt som jag jobbar. Fråga 1: Går det att hoppa av en påbörjad komvux kurs och hur lång tid har jag på mig och hur går jag tillväga? Jag har inte ansökt om CSN eller liknande för kursen så det borde inte störa det på något sätt.. väl? Fråga 2: Då jag sedan en tidigare underkänd kurs på universitetsnivå har hamnat efter i CSN och behöver plugga upp x antal högskolepoäng för att bli CSN berättigad igen, om jag hoppar av denna kurs jag kör på Komvux nu. Kommer det att påverka den redan "anmärkningen" jag har på mitt CSN? Trots att jag inte sökt det för komvux kursen. Tacksam för svar, Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du inte tar studiemedel för dina nuvarande studier, då bryr inte CSN sig om du hoppar av eller inte; CSN tittar på godkända kurser (när de gör bedömning om fortsatt studiemedel, om du ansöker om studiemedel i framtiden). Det kan dock bli fördelaktigt för dig att stanna kvar i utbildningen och försöka få godkänt betyg (E räcker för att CSN ska kunna räkna in de poängen inom "tillräckligt studieresultat"). Jag vet inte hur mycket du ligger efter med poängen (hos CSN). Du tror du behöver få fler godkända Högskolepoäng, men du kan i stället inkomma med fler godkända gymnasiala poäng (komvux-poäng).
    Exempel: vi säger att en person är "skyldig CSN" 7.5 högskolepoäng (att det är det antal hp som fattas för att uppnå tillräckliga studieresultat och kunna få ett positivt beslut om studiemedel); den personen kan läsa en komvux-kurs á 100 poäng (gymnasiala poäng som i studietid "motsvarar" 7.5 hp; ej i svårighetsgrad, men i antal timmar man lägger, i genomsnitt, på sina studier). Om den personen får godkänt betyg (E räcker) i en 100p.komvux-kurs då har hen "tjänat in" 7.5 högskolepoäng (i alla fall brukar det accepteras av CSN, i alla fall som regel). Du kan läsa på CSN´s hemsida och du kan också fråga de som jobbar på CSN.
    Jag förstår att du känner att du kanske inte har tid och inte orkar läsa så mycket som du åtog dig.. men fundera på det jag har skrivit ovan; som sagt betyget E räcker för att få bättre situation inför ev framtida ansökan om studiemedel.
    Om du ändå bestämmer dig att hoppa av kursen, gör det snarast; då kan kanske en annan person få din studieplats (när det inte gått för lång tid in i kursen än). Du kontaktar komvux med besked att du vill hoppa av snarast; det är bra att samtidigt meddela din lärare om att du inte längre tänker läsa kursen (då slipper hen tänka på att planera undervisning för dig). Komvux kommer registrera AVBROTT på den kursen som du hoppar av från... Komvux vill ofta veta orsaken till avbrott så det är mycket möjligt de frågar varför du inte vill använda din studieplats. Då får du förklara dina orsaker till komvux; detta brukar registreras (orsak till avbrott) bl a för statistiken (hur många som påbörjar läsa men hoppar av... och av vilka orsaker).

    Studie- och yrkesvägledare