Zakariye
    Jag har tänkt att bli försvarsadvokat och jag undrar hur lång utbildning det är och vilken linje som passar mig bäst?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, den som vill bli advokat ska först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta en jur. kand.-examen vid universitet. Det krävs också minst tre års praktisk juridisk verksamhet, som anställd biträdande jurist vid en advokatbyrå, eller vid egen juridisk byrå.

    Bara den som har blivit antagen som ledamot av Sveriges advokatsamfund får kalla sig advokat. Kraven för inträde är höga. Förutom en lång utbildning, avslutad med en jur. kand.-examen som jag nämnde tidigare, krävs minst tre års erfarenhet av juridiskt arbete. Den som vill bli advokat måste också avlägga en muntlig examen och kunna visa att han eller hon är lämplig för yrket.

    Det program där du läser en del juridiska kurser är t.ex Ekonomiprogrammet med inriktning juridik - du kan läsa mer om programmet här på Gymnasieguiden - http://www.gymnasieguiden.se/program/EK

    Du kan även läsa mer om advokatyrket här http://www.advokatsamfundet.se/Behover-du-advokat/Vad-ar-en-advokat/

    /Lena, Syv