Tack Valentina för din fråga! En viktig fråga du ställer men som också är ganska svår att besvara. Det är inte helt enkelt att vaska fram alla Skolyrken (förutom de uppenbara som Lärare i grundskolan eller Rektorn eller SYV) + att löneskillnaderna kan vara stora i olika delar av Sverige men även bland lärare i samma ämne på samma skola kan också ha ganska stor skillnad i sina löner. Du förstår, hoppas jag, att du inte kan förvänta dig helomfattande och helt "rätt" information, och här nere gör jag ett försök att svara:

    Medellön per yrkesgrupp, i Sverige, året 2020 (enligt de källor som vi på FRåGA SYV bedömer som pålitliga):

    Förskollärare - 33.283 kronor per månad

    Folkhögskolelärare - 35.200 kr/mån

    Adjunkt - 35.000 kr/mån

    Lärare i fritidshem - 33.151 kr/mån

    Lärare F-3 - 36.782 kr/mån

    Lärare i grundskola, årskurs 4 till 6  - 37.478 kr/mån

    Lärare i grundskola, årskurs 7-9 (alltså ämneslärare på högstadiet) - 38.784 kr/mån

    Ämneslärare i gymnasieskola - 39.902 kr/mån

    Yrkeslärare  - 38.799 kr/mån

    Lärare praktiska/estetiska ämnen - 37.785 kr/mån

    Skolledae/Rektor - 52.159 kr/mån

    Biträdande rektor - 48.339 kr/mån

    Rektor på en förskola - 50.037 kr/mån

    Biträdande rektor på en förskola - 43.707 kr/mån

    Skolbibliotekarie - 31.900 kr/mån

    Skolintendent - 42.900 kr/mån

    Skolkurator - 33.200 kr/mån

    Skolvärd/skolvärdinna - 29.900 kr/mån

    Speciallärare - 41.136 kr/mån

    Skolfotograf - 32.900 kr/mån

    Specialpedagog - 41 983 kr/mån

    SFI-lärare - 37.067 kr/mån

    Modersmålslärare - 31.562 kr/mån

    Lärare i kulturskola (kulturskolepedagog) - 33.319 kr/mån

    SYV, Studie- och yrkesvägledare - 35.665 kr/mån

    Syn-, hörsel- och talpedagog - 39.819 kr/mån

    Skolsköterska - 34.000 kr/mån

    Skolmåltidsbiträde - 23.200 kr/mån

    Utbildningsinformatör - 28.100 kr/mån

    Utbildningskonsult - 37.200 kr/mån

    Undervisningsråd - 37.200 kr/mån

    Utbildningsadministratör - 32.900 kr/mån

    Waldorflärare - 32.900 kr/mån
    Och så finns det också yrken som t.ex Lärare i "vissa ämnen", Förstelärare, Gymnasiestrateg, APL-utvecklare, Undervisningslogistiker, Logonom/talpedagog, Studiehandledare och Skolforskare där vi tyvärr inte hittar någon pålitlig lönestatistik att komma med. :(