Hamid

    Hej, Jag vill göra prövning i tre ämnen: nat1b, sam1b och svenska 1 då jag inte är nöjd med betygen som jag fått i gymnasiet. Jag tänker därmed göra det här under 10 veckor och vet inte om det är rekommenderat eller om det är för mycket. Vad skulle ni rekommendera, 1, 2 eller funkar tre ämnen under 10 veckor? Jag vet heller inte om betygen som jag kompletterar kommer att räknas in vid ansökan av program för universitet, jag har för mig att de räknar med betygen som kompletteras t.o.m 15 dec, men är inte säker. Jag fick veta att man ska ansöka genom komvux.stockholm.se och ill veta ifall detta är det smidigaste sättet att söka till prövningar. Tack så mycket!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hamid!
    De som inte längre är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, behöver inte vara där man bor eller är folkbokförd. Du vill göra prövningar i 3 stycken 100poängs kurser. Om man läser en 100poängs kurs på heltid på komvux tar det fem veckor. Man läser med det 3 st. 100poängs kurser på heltid på 15 veckor. Men du har ju redan en hel kunskaper i de kurserna. Hur mycket tid tar det för dig att repetera innehåll i kurserna, kan inte vi på FRåGA SYV svara på.
    Angående ansökan till vårterminen 2022 på de svenska högskolor-universitet: antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum - sista dag för komplettering blir 1 december 2022. De betygen som du laddar upp senast 1 dec 2022 kommer räknas in i ditt nya meritvärde. Ansökan om utbildningar måste du dock göra senast 15 oktober 2022 och sedan kan du komplettera den med betygen t o m 1 december.

    • Hamid : En fråga till, Jag läste sv1 första året sedan läste jag sva 2 och 3. Måste jag komplettera sv1 eller får jag välja att komplettera sva1?
    • Anna : Inom svenska måste du få högre betyg i exakt samma kurser som ingår i ditt examensbevis. Om du i ditt examensbevis har svenska1 måste du högre betyg i just svenska 1. Detta för att betyget i Sva 1 kommer inte räknas in.