Kimia
    Jag vill få en uppfattning om ungefär hur många gånger & hur många år elever har sökt till läkarprogrammet utan att ha kommit in.

    Mvh
    • : Gör ditt bästa i skolan, läs på! kämpa för höga betyg! att gräva in i de gamla antagningssiffrorna ger absolut inget, tro mig! Det gör nästan ont att se att du ställer frågor om samma sak hela tiden. Du måste vara jätteduktig i skolan och få A-betyg i alla ämnen för att ha en chans att komma på läkarutbildning i Sverige. De här på Fråga SYV kan inte påverka dina betyg. Det är bara du som kan. Jag kommer att hålla tummarna för dig, jag lovar! Men sluta stalla samma fråga och kämpa för högre betyg, använd din tid på rätt sätt.
    • : Tack för att du kommer hålla tummarna!.Men jag vet om jag har ställt samma fråga.Ditt kommentar blir inte till hjälp för mig då du bara syftar på att jag har ställt samma fråga.Mvh
    • Anna : Jag håller med Marina i att det är mycket bättre att ägna sig åt studier än att gång på gång ställa en fråga som inte har något svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Jag förstår att du vill skaffa dig den uppfattningen och känner för dig. Det är inte roligt att få svar att det inte finns något svar när man vill ha svar. Jag förstår det men vad skall jag göra? Om det nu är så att det inte finns någon statistik på det.

    Om någon skulle kunna svara på din fråga, så är det Antagning.se men jag tvivlar på att de sammanställer antal sökande som sökte många ggr utan att ha kommit in och de kommer inte lägga tid på att sammanställa det bara för att någon frågar om det (som t.ex. att du nu frågar...).

    Prova ställ frågan till Antagning.se. Jag hoppas de kan svara på din fråga.
    Det finns, som sagt, inte någon statistik som vi känner till där man kan se hur många som sökte utan att ha kommit in och dessutom, flera ggr. Den statistiken inte finns för att den saknar praktisk betydelse. Om det är många eller få personer som tidigare sökte utan att ha kommit in, spelar ingen som helst roll för dina chanser att komma in. Därför kan inte jag förstå varför du vill lägga tid och energí på att undersöka det. På vilket sätt kan den kunskapen hjälpa dig att komma in på din drömutbildning?

    Du kommer att konkurrera mot de sökande som ännu inte fick sina betyg, som kanske inte alla ens bestämde sig vad för utbildning de vill söka ... och att titta på hur många det var förra året och året innan som inte kom in... vad ger det för fördelar för dig? Om jag kunde de siffrorna, skulle jag berätta för dig, men de finns inte publicerade någonstans. Och anledning till att det inte sammanställs är att det saknar praktisk betydelse.

    Du kanske kan förklara för Antagning.se på vilket sätt en sådan sammanställning skulle vara till hjälp - då kanske de vill göra de sammanställningar. Personligen tycker jag att du bör lägga tid, energi och engagemang på att läsa till högre betyg i dina gymnasiala kurser. Det skulle ge dig fördelar. Att försöka få statistiska data som inte på något sätt kan hjälpa dig, är slöseri med tid: allas tid - din dit och våran tid också. Vi får dagligen skriva till dig att vi tycker att du bör koncentrera dig på att få djupare kunskaper och högre betyg i de kurser du läser nu i stället för att ställa frågor som det inte finns några svar på...

    Kontakta Antagning.se, prata med SYV och med kurator på din skola - är de bästa råden som vi kan ge dig.

    Bästa hälsningar
    Anna