Erik
    Hej,
    Jag undrar hur många av mina gymnasiebetyg som räknas med i jämförelsetalet då jag har läst en utökad kurs (matematik 5). Totalt har jag läst 2500 poäng (2600 med gymnasiearbete). Jag läste någon stans att man bara räknar med 2400 poäng för att få fram jämförelsetalet så det jag undrar egentligen är räknas alla mina betyg, förutom gymnasiearbetet med i jämförelsetalet? eller får man eventuellt räkna bort det ämne med sämst betyg då jag har en extra utökad kurs(ma5)?

    tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    om du vill ha meritpoäng för matte 5, då kommer betyget i matte 5 räknas in, oavsett om det är en U-kurs eller en vanlig kurs, ej utökad. Och ingen annan kurs räknas "bort" om du ska få meritpoäng för matte 5 som är U-kurs i ditt examensbevis utan att det blir i så fall så att Även betyget i matte 5 räknas in i ditt jämförelsetal.

    Varför ger matte 5 meritpoäng ibland, och inte alltid?
    Jo, för att om du söker till utbildning där matte inte krävs för särskild behörighet, t.ex till juristprogrammet, då får du maximalt antal meritpoäng för matten genom matte 2,3 och 4, så du kan inte få fler meritpoäng för ämnet Matematik.
    Eller om du genom andra kurser redan uppnått max antal meritpoäng, totalt sett. T.ex om du har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 & i Engelska 7, då har du på så sätt uppnått max antal meritp, som är 2.5 och kan inte få fler meritpoäng.

    Men... även då kan betyget i matte 5 räknas in OM DEN HÖJER DITT JÄMFÖRELSETAL. Alltså, även om du redan har uppnått max antal meritpoäng, men om inräknande av matte5-betyget höjer ditt jämförelsetal (och det händer endast om matte 5 betyget är högre än snittet som du har innan man räknar in matte 5-betyget) då kommer antagning.se räkna in betyget i matte 5 för att det blir till din fördel.
    Exempel: vi säger att eleven är mycket duktig i matte och har A-betygen i alla mattekurser inklusive matte 5. Hen har matte 5 som U-kurs i sitt exam.bevis (utökad kurs). eleven har då också godkända betyg även i moderna språk 3och4 och i eng7 och på så sätt uppnått max antal meritpoäng. Men elevens snittbetyg (jämförelsetalet) innan man räknar in matte 5 är t.ex 17.5 (i genomsnitt B-betyget), men hen har A i matte 5, då kommer antagning.se räkna in matte 5, för att den kursen kan i princip ge meritpoäng (då säger man att man tilldelar den eleven meritpoängen för matte 5 i stället för eng 7, bara för att förenkla) och då kommer eleven ha + 0.1 till sitt jämförelsetal (då höjning från B till A i en 100p.kurs är cirka + 0.1).

    Så, det hela är ganska komplicerat. Det spelar roll vilken högskoleutbildning man söker till för att om det är Olika särskild behörighet till olika utbildningar, då är det olika hur meritpoängen "verkar" och räknas in... :)

    Du kan läsa om vad som gäller för meritpoäng för dig med examensbevis på gymnasieguiden.se/merit

    Allmänt gäller:
    det stämmer Inte att endast ett visst antal kurser eller poäng som räknas in i ditt jämförelsetal när du söker till svenska högskoleutbildningar, utan "hur många kurser eller poäng" kan räknas in, t.ex om eleven på gymnasiet läste "fel program" och inte läste fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 som hen nu behöver de kurserna för Särskild behörighet till en viss högskoleutbildning. Och så har inte eleven på gymnasiet läst någon kurs för meritpoängen, och läser de kurserna på komvux eller gör prövningar i dem: engelska 7, moderna språk 3 och 4. Då kommer alla kurser från elevens examensbevis (förutom gymnasiearbete) + fysik2, kemi2, biologi2, matte, mod.språk3 och 4 och eng 7 räknas också in i jämförelsetalet. På så sätt kan det blir väldigt många fler poäng än just 2400p., som räknas in. :)

    • : Hej! tack för svaret. Anledningen varför jag frågar är eftersom jag har ett D i Konstruktion 1 som drar ner mitt jämförelsetal avsevärt mycket. Tänkte om det finns det något sätt att utesluta det betyget ur mina meriter då jag har läst en u-kurs (ma5) som jag har B i?
    • Milla : Om du har kursen Konstruktion 1 bland de "vanliga kurser", ej U-kurser - i ditt examensbevis då kan du höja betyget i den kursen, t.ex genom en prövning och då kommer högre betyget räknas in i stället för D-betyget. Du kan inte slippa räkna in betyget i konstruktion1 in i ditt jämförelsetal, dock. Sådana är tyvärr reglerna.