Alva
    Hej. Jag har sökt universitet nu till hösten och är supernervös över att inte komma in. Jag har undersökt hur meritvärdet legat tidigare år och så, men vet inte riktigt mitt eget. Ska jag bara räkna med de betyg som min gymnasiala utbildning gett plus de ämnen som behövs som behörighet? Jag har mycket fina betyg i övriga ämnen som i sådant fall inte ska räknas med. Om jag då har räknat rätt så hamnar jag bara på 17,41. En följdfråga på detta.

    Jag har ansökt om att få läsa matematik 3 nu i april-maj. Kommer detta räknas med kring antagningen, eller måste betygen vara klara innan ansökningsdatumet går ut? Om jag får räkna med matte 3 så får jag ju 0,5 extra i meritvärde.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,

    sista kompletteringsdag är 21 juni 2021. Om du senast den dagen ser till att antagning.se vet om att du fick godkänt betyg i matte 3, då kommer betyget räknas in inom din ansökan till högskola-universitet till HT21. Ja, du får i så fall + 0.5 som meritpoäng men glöm inte att betyget räknas även in i ditt jämförelsetal och på så sätt kan den totala höjningen bli både högre och lägre, men höjning blir det hur som helst. Men försök få så högt betyg i matte 3 som du han, helst A!