Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag är inte säker på exakt vad du vill få svar på men jag ska försöka svara (är det ngt annat du vill veta, återkom med en ny fråga i så fall).

    Så här är det: yrkeshögskola kan ta in även obehöriga; YH-utbildningsansvariga gör egna bedömningar och man även med ofullständiga gymnasiebetyg kan komma in, därför råder jag att söka till alla de olika yrkeshögskoleutbildningar som man är intresserad av, även om man, i formell mening, är obehörig. se utbud av YH-utbildningar på www.yhguiden.se

    Och vad gäller högskole-universitetsutbildningar, i Sverige, är det en "annan femma" - de kan inte ta in obehöriga och därför måste man alltid ha Grundläggande behörighet men ofta också Särskild behörighet. Vilken Särskild behörighet krävs är olika för olika utbildningar.
    Grundläggande behörighet kan man få antingen genom examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller genom studieomdöme från en folkhögskola.
    Om jag förstår rätt så fattas det 1250poäng för examensbevis och du frågar hur lång tid det tar att läsa in. På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. Komvux brukar inte erbjuda möjlighet att läsa snabbare än på heltid. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vad gäller få grundläggande behörighet genom folkhögskolestudier så söker man till Allmänna kurser på gymnasial nivå som lär finnas på så gott som alla de olika folkhögskolorna. Man får söka till vilken folkhögskola man vill i hela Sverige. Se Framtid.se/studier/folkhogskola -- som snabbast kan man uppnå omdöme om grundläggande behörighet på ett läsår (detta om man sedan innan har genomfört minst 2 års studier på gymnasial nivå).

    Studie- och yrkesvägledare